Mundbind og restriktioner: Nye tanker skal sikre butikker uden e-handel overlevelse til black friday
Handel via sociale medier og udbringning med hjælp fra frivillige skal sikre butikkers overlevelse i Viborg.
På Black Friday står folk normalt i lange og meget tætte køer for at få produkter på tilbud. Men sådan bliver det ikke i år.
Coronapandemien sætter mange steder en stopper for store arrangementer, og det har fået butikkerne i blandt andet Viborg til at tænke innovativt.
For mens mange butikker bare får deres omsætning igennem e-handel i stedet, er der også steder, som ikke har en butik online. Men her træder folk som Anne Hermann, der er chef for forretningsudvikling i Viborgs handelsstandsforening, Vi er Viborg, til.
- Det er sikkert at handle i byen, men vi er godt klar over, at det her med at bære mundbind også har gjort, at man ikke tager ind til byen på samme måde og shopper en hel dag med familien, siger hun.
Derfor har Anne Hermann, resten af handelsstandsforeningen og mange af byens butikker slået sig sammen og sørget for, at kunder via sociale medier kan se butikkernes varer, aflægge en bestilling og så få den leveret af frivillige på deres hjemmeadresse.
Glæde hos udbringere og modtagere
Tiltaget er en stor succes – både hos kunder og butikker.
Samtidig har kommunens ansatte fundet ud af, at der er mange, som gerne vil støtte de lokale butikker.
Derfor er der behov for, at frivillige hjælper til med omdelingen, og her er Henning Rasmussen fra Viborg trådt til.
- Jeg får brugt nogle timer, og så er det også sjovt at komme ud og møde nogle glade mennesker, siger Henning Rasmussen, mens han kører rundt med pakker.
En af modtagerne er Kamilla Toksvig fra Viborg.
- Det er bare nemt lige at sidde ved tasterne foran computeren derhjemme, så det er super at gøre det på denne måde. Så er jeg sikker på, at der er mange flere, der støtter butikkerne i byen, fortæller hun.
Kan blive en del af fremtiden
Tøjbutikken Mind i Viborg har aktivt fravalgt at have en online-butik. Det har de, fordi de ganske enkelt ikke kan hamle op med andre spillere på markedet, som kan lægge mere tid og flere penge i det.
Derfor er indehaver Lars Kramer glad for, at der er kommet et tiltag, så hans butik ikke skal gå glip af salg til Black Friday.
- Det gør, at vi stadig har dialogen med kunderne og kan skrive frem og tilbage og vise dem varerne, siger Lars Kramer.
Står det til Anne Hermann, bliver denne handelsmetode ikke kun brugt til årets Black Friday.
Det fortsætter hele julen og skal måske bringes med ind i fremtiden.
- Det har skabt nogle nye ideer og tankegange, så det vil vi helt sikkert dyrke mere – også i 2021. Der er mange nye måder, man kan gøre tingene på, siger hun.