Ny kritik i Papes stadionsag
Statsforvaltningen har mandag offentliggjort en ny udtalelse, som kritiserer Viborg Kommune og Søren Pape Poulsens ageren i sagen om to sponsorater af den lokale fodboldklub.
Viborg Kommune undersøgte ikke markedsprisen godt nok, før man sponserede fodboldklub, lyder det i en kritik offentliggjort af Statsforvaltningen mandag.
I den kritiserer de Viborg Kommunes ageren i sagen om to sponsorater af den lokale fodboldklub.
Ikke tilstrækkeligt undersøgt
Sagen fik tilbage i august stor opmærksomhed, efter at Viborgs daværende borgmester, Søren Pape Poulsen, blev præsenteret som ny leder af Det Konservative Folkeparti.
I den nye afgørelse kritiseres kommunen for ikke at have foretaget en tilstrækkelig undersøgelse af, hvorvidt prisen på sponsoraterne var på niveau med markedsværdien.
- Efter Statsforvaltningens opfattelse har Viborg Kommune, som sagen foreligger oplyst, ikke foretaget tilstrækkelige undersøgelser af markedsprisen, inden den indgik reklameaftalerne med Viborg FF A/S hverken om betalingen af de 250.000 kroner eller de 500.000 kroner, lyder det i udtalelsen.
Prissat efter listeprisen
Kommunens første sponsorat blev indgået i 2008, før Søren Pape Poulsen blev borgmester, og havde en pris på 250.000 kroner.
For den pris fik kommunen blandt andet reklamer på stadion og adgang til "erhvervsklubarrangementer" i forbindelse med klubbens hjemmekampe.
Aftalen er ifølge udtalelsen fortsat frem til og med sæsonen 2012/13.
I 2010, efter at Pape blev udpeget som borgmester, blev aftalen suppleret af et nyt sponsorat på yderligere 500.000 kroner, som løb frem til 2011.
Her fik kommunen flere bandereklamer, eksponering på storskærm og en særlig "eventpakke".
Ifølge udtalelsen har kommunen oplyst, at sponsoraterne er prissat ud fra klubbens priser for andre sponsorer, og at kommunen i den første aftale fik en rabat på næsten 80.000 kroner i forhold til listeprisen.
Kommunen missede sin pligt
Men den forklaring tilfredsstiller ikke tilsynsmyndigheden.
- Kommunen har efter vores opfattelse pligt til selv at foretage sammenligninger med andre lignende kontrakter eller indhente vurderinger fra reklamebureauer eller andre sagkyndige, konkluderes det i udtalelsen.
Statsforvaltningen ser sig imidlertid ikke i stand til at vurdere, om sponsoraterne er i strid med loven.
I maj vurderede Statsforvaltningen, at et navnesponsorat af Viborg Stadion, som byrådet i 2011 pålagde det kommunale selskab Energi Viborg at indgå til en samlet pris på 3,25 millioner kroner for tre år, var ulovligt.
/ritzau/