Styrelse: Skibsvrag udgør ikke særlig miljørisiko
Det er ikke et miljøproblem, at omtrent 30 synlige skibsvrag bliver liggende ved de danske kyster. Det siger Miljøministeriet.
Præsident for Kommunernes Internationale Miljøorganisation (KIMO Danmark) Karsten Filsø (SF) sendte for nylig et brev til Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen (V), hvori han krævede, at staten tog ansvar for problemerne med efterladte skibsvrag ved de danske kyster. Nu skriver Miljøministeriet i et skriftligt svar til Ingeniøren, at skibene ikke udgør nogen reel miljøbelastning. Det skriver Ingeniøren torsdag.
- Det er alene harmløse skibsvrag, der ikke udgør en trussel mod forskellige beskyttelsesinteresser, som bliver liggende. Hvis skibsvraget vurderes at udgøre en trussel for havmiljøet, fiskeri, sejladssikkerhed m.v., kan ressortmyndigheden beslutte, at skibsvraget skal fjernes, skriver Miljøministeriet til Ingeniøren.
Politikere og miljøorganisationer har efterlyst lovændringer, efter at Miljø- og Fødevareministeren kort før sommerferien meddelte Folketinget, at skibsvrag kan blive liggende på ubestemt tid ved de danske kyster, eftersom loven kun under særlige omstændigheder pålægger ejeren at fjerne skibet.
Lars Seidelin, ph.d.-studerende ved Biologisk Institut, SDU, mener ikke, at de synlige skibsvrag udgør nogen større miljøbelastning end de tusindvis af sunkne skibsvrag, der ligger dybere begravet i de danske farvande.
- Problemet her er, at man kan se dem. De andre, som vi ikke kan se, får ikke nogen opmærksomhed,« siger Lars Seidelin til Ingeniøren.
- Før i tiden brugte man nogle barskere stoffer for at forhindre begroning på skibene, og over tid vil det påvirke miljøet. På nuværende tidspunkt ved man dog meget lidt om emnet, siger Lars Seidelin.
Det handler om synlighed
Når SF vil have fjernet skibsvrag nær de danske kyster, handler det ikke om miljøet men om æstetik. Det fortæller folketingsmedlem Karsten Hønge (SF) til Ingeniøren.
- Er en kommune så heldig, at de har et flot skibsvrag, så lad det endelig blive liggende, men et pænt skibsvrag er altså undtagelsen, siger Karsten Hønge.
Der er fortsat ingen afklaring efter uenigheden om, hvem der skal finansiere bjergningen af skibsvrag i de danske farvande.