Hans Krabbe: Facebook har været vores allesammens sutteklud
To af landsdelens chefredaktører er enige – det er på tide at give mere slip på Facebook.
De er helt enige om en ting – de synes, det er modigt af TVMIDTVEST at vende mediet med det blå logo ryggen for en stund.
- Facebook er blevet en platform, som er svær at undgå, når man er et medie, som gerne vil ud og have fat i andre, end dem man allerede har fat i. Jeg synes, TV MIDTVEST er modige, at I gør det, siger Gudrun Pedersen, chefredaktør, Dagbladet Ringkøbing-Skjern.
Folkene bag Facebook bestemmer enerådigt, hvad der skal og ikke skal postes på det sociale medie. Og blandt andet derfor kan det være farligt for især de regionale medier at indlede et for seriøst forhold til det sociale medie.
- Vi skal spille en rolle i det lokalsamfund, vi er en del af, og det gør vi jo ikke via et amerikansk supplement til vores medie, som Facebook er. Facebook har været en sutteklud for os alle sammen i rigtig lang tid – det her er måske indledningen til, at vi begynder at tænke over, at vi også lige skal huske at stå på egne ben igen, siger Hans Krabbe, Chefredaktør, Midtjyllands Avis.
Vigtigt at finde modet til at sige fra overfor Facebook
Facebook annoncerede fornyligt, at de vil skrue ned for nyheder på deres side og op for de mere almindelige ting som for eksempel opskrifter og helt almindelige statusopdateringer. Og det gør bare, at de danske medier skal gøre sig endnu flere tanker om deres forhold til Facebook, mener de to redaktører.
- Det kunne sagtens være, at vi kunne finde på at gøre det samme som TV MIDTVEST. Det er rigtig vigtigt, at der er nogen, som tør eksperimentere med det, for vi skal se på, hvordan kan vi klarer os uden det, og selv får mere selvbestemmelse, siger Gudrun Pedersen.
- Vi er meget opmærksomme på, at det ikke nytter, at vi går i seng med et medie, som i sidste ende kan beslutte, hvad der er godt eller skidt for os – altså, at vi baserer vores forretningsmodel, som et selvstændigt mediehus, på nogle amerikanere over på den amerikanske vestkyst. Det går simpelthen ikke. Så det her er måske også en anledning til, at vi begynder at tænke på vores egen rolle som lokalt medie, siger Hans Krabbe.
De unge skal ikke være en undskyldning for at bruge Facebook
Frygten hos mange regionale medier er, at de slet ikke når ud til de unge, hvis ikke de gør det via Facebook. Men den undskyldning skal pakkes langt væk, mener Gudrun Pedersen.
- Jeg har været journalist i rigtig mange år, og det der med at få de unge til at læse aviser, det var altså også en gammel nyhed, dengang jeg var ung. Så på den måde er det ikke noget nyt. Men nu har vi bare fået det her redskab, og vi har nok også brugt det lidt for meget som et springbræt til at nå de unge, og det har vi været rigtig glade for. Men nu skal vi nok til at være lidt skarpere på, hvordan holder vi fast, og hvordan vi kommer ud til dem på andre måder, siger Gudrun Pedersen.
Også i Silkeborg er de bevidste om at have en krog i den unge generation. Men Hans Krabbe tror ikke, at det står så skidt til, at de unge helt kan ende med at give avisen dødsstødet.
- Når de unge bliver gamle nok og får børn, hvis skoler er truet af skolelukninger, så skal de nok finde hen til Midtjyllands avis. Og jeg siger jo ikke, at vi ikke skal beskæftige os med Facebook overhoved. Men Gudrun og jeg har i vores butikker en helt unik vare, som vi skal slå på, og det er den ultra lokale journalistik, som vi laver som de eneste - og vi laver den bedre end nogen andre, siger Hans Krabbe.