Bent blev ramt af toget for fem år siden: I dag er der stadig ingen bomme ved overkørslen
Få centimeter gjorde forskellen mellem liv og død, da tømrermesteren overså advarslerne og kørte ud foran toget.
Tirsdag mistede en 35-årig kvinde på tragisk vis livet ved en jernbaneoverkørsel i Lysbro sydvest for Silkeborg. Ulykken skete, da kvindens bil blev ramt af toget.
En lignende oplevelse har 65-årige Bent Lund også haft tæt inde på livet. En januaraften for fem år siden var han centimeter fra selv at blive ramt af toget, da han ville krydse skinnerne på Ollinghedevej og Ollingvej ved Kibæk.
En anden bilist holdt tilbage på en sidevej på den anden side af skinnerne. Og så kørte Bent Lund frem i sin varevogn.
- Jeg tænkte, at han holdt tilbage for mig, og så glemte jeg alt om lyset, fortæller tømrermesteren, der er født i området og derfor har kørt et utal af gange på vejene omkring Kibæk.
Ved overkørslen er der lys- og lydsignal, der skal advare om, at toget kommer, men Bent Lund var så fokuseret på vejen foran sig, og bilen på modsatte side, at han både overså og overhørte advarslerne.
- Lige pludselig har jeg Arriva-togets farve lige foran mit hoved. Og det er først der, jeg opdager det. Det går så hurtigt.
Hele bilens front var væk, og foran Bent Lunds fødder var der blot fem centimeter bil tilbage.
- Jeg var ufattelig heldig. Havde jeg været en halv meter længere fremme, så havde jeg nok ikke stået her i dag. Det er usandsynligt, siger han i dag, hvor han er taget med TV MIDTVEST tilbage til overkørslen.
- Man har da lov at være heldig en gang imellem, men det er svært at beskrive, hvordan det føles. Det er ikke noget, man ønsker for andre, at de skal prøve.
Bomme kunne have forhindret det
Jernbaneoverskæringen ved Kibæk er kategoriseret som en såkaldt sikret overkørsel, hvor der er blink og klokke, men ingen bomme.
Men havde der været det i 2016, da Bent Lund blev påkørt af toget, var ulykken aldrig sket, mener han.
- Så var jeg kørt ind i bommen. Men så var jeg nok slet ikke kørt, for så havde jeg haft den foran mig, og jeg kiggede jo på vejen, forklarer han.
- Det kalder i hvert fald på bomme, for hvis de er der, så sker det jo ikke. Så skal man zigzagge imellem dem, og så er det en bevidst handling.
Rystet over langsommelig sikring af overkørsler
Mens der i dag ifølge Banedanmark findes omkring 80 af de sikrede overkørsler uden bomme, er der desuden 10 usikrede steder, hvor der hverken er lyd, lys eller bomme.
I 2009 blev det besluttet, at alle usikrede overkørsler skulle være nedlagt eller sikrede i 2018, men i dag er der altså stadig 10 tilbage.
Det chokerer Bent Lund.
- Det er rystende, at der ikke er sket noget, når man havde besluttet, at det skulle være færdigt i 2018. Og så kan vi stå her nu, og der er ikke sket noget. Det er tankevækkende.
- Når man har bevilliget, at det skal laves, hvorfor bliver det så ved med at trække ud? Det kan godt være svært at forholde sig til, når man selv har været involveret i sådan noget.
De seneste 10 år har 27 mennesker mistet livet i ulykker, som den, der fandt sted i Lysbro tirsdag.
- Jeg kunne ligeså godt have været nummer 28, så det er svært at tænke på, hvor tæt det var på, siger Bent Lund, der fik psykologhjælp til at bearbejde oplevelsen.
I dag har han det okay med at krydse overkørslen, men er meget bevidst om, hvor heldig han har været.
- Det kan man ikke beskrive, hvordan det er. Jeg er heldig, at jeg kan stå her i dag, men jeg tænker igen: Havde der været bomme, så var det aldrig sket.