Facebook-salg er ikke nok: Butik taber 90 procent af omsætningen på trods af succes på nettet
Hos Style Vision i Holstebro er omsætningen faldet med 90 procent på grund af corona. Det på trods af stor succes med live-salg på Facebook.
Selvom langt de fleste af gågadernes butikker er lukket for kunder, så bliver der mange steder stadig knoklet inde bag glasfacaderne.
For eksempel hos Style Vision i Holstebro, som er en kombineret dametøjsforretning og frisør. I øjeblikket bruger indehaverne Tina Uhre og Belinda Christensen flere af døgnets lyse timer i butikken, end de gjorde før corona.
Men mere arbejdstid er ikke lig med grønne tal på bundlinjen.
- Vores omsætning er faldet med 90 procent. Og når man har mange på lønningslisten, så er det klart, at man får ondt i maven, siger Belinda Christensen.
De to iværksættere nægter dog at lade sig slå ud. I stedet har de valgt at se muligheder. For når hjælpepakkerne ikke ligefrem er skræddersyede til ens forretning, så er der kun én ting at sige.
- Det er lige meget, nu bliver vi nødt til bare at finde det positive. Vi har vores kunder, der støtter os så meget, det er megafedt. Vi udnytter bare tiden til at stå stærkere på den anden side af corona, så det ikke er noget, der giver os et efterslæb i flere år efter, siger Belinda Christensen.
’Ja-tak’-robot kunne ikke følge med
Derfor er Tina og Belinda begyndt at sælge varer via live-videoer på Facebook. Hver onsdag viser de tøj, sko og andre sager frem, mens kunderne kan følge med og slå til, når der er noget, der frister. Og det må siges at være en succes indtil videre.
- Kunderne er vilde med det. Vi sælger meget mere, end vi gør normalt og på kundeaftener. Der er flere hundrede mennesker, der ser med. Det er en helt ny verden, og den er megafed, siger Belinda Christensen.
Faktisk er der så meget rift om varerne, at den robot, som automatisk modtager folks bestillinger, en dag ikke helt kunne følge med.
- Vi havde otte mascara til spotpris, og så solgte den 45, fordi der var så mange på en gang, der skrev ’ja tak’, siger Tina Uhre.
Styrker sammenholdet i handelsforening
Et andet sted, hvor salget på Facebook stormer frem, er på Mors. Handelsforeningen har taget initiativ til at gå sammen om at lave live-salg flere gange om ugen.
- Den første gang, vi havde live, solgte tre butikker for 120.000 kroner, og næste gang var det 170.000 kroner, siger Lisbeth Thrysøe, som er formand for Mors Handel.
Udover at butikkerne kan holde skindet på næsen, giver konstellationen også et stærkt sammenhold i foreningen.
- Alle er glade, når jeg kommer rundt i butikkerne. Der er ping-pong frem og tilbage med kunderne, der også er glade. Så jeg synes virkelig, det har givet noget, siger Lisbeth Thrysøe.
I Style Vision i Holstebro har Facebook-salget været med til at sikre butikkens overlevelse i en krisetid. Men de to indehavere har besluttet, at de vil udvikle konceptet, så de kan fortsætte med det – også når de fysiske kunder vender tilbage.
- Det er i hvert fald noget, vi vil tage med videre. Vi arbejder rigtig meget på at finde ud af, hvordan vi kan strikke det her sammen på en fed måde efter corona, siger Belinda Christensen.
Style Visions live-videoer finder sted hver aften klokken 19.30, og i aftenens udgave får makkerparret besøg af Kop & Kande, som også sætter varer til salg.