Apps bringer borgere tættere på kommunen
Tip kommunen om huller i vejen eller få overblik over kulturlivet i hele kommunen.
Hvor længe har biblioteket åbent? Hvor er der parkeringspladser? Det skal mobil-apps hjælpe borgere med at få svar på. Apps er det nyeste skud på stammen inden for borgerservice.
I flere kommuner i Midt- og Vestjylland popper de smarte mobil-applikationer op for at bringe borgerne tættere på kommunen. I Ikast-Brande kommune har de lanceret en app med navnet Borgertip, hvor borgere kan gøre kommunen opmærksom på huller i vejen, væltede skilte eller smidt affald.
Helle Rosengreen, ingeniør i Drift- og Anlægsafdelingen i Ikast-Brande kommune, håber på at appen vil forkorte sagsbehandlingstiden i kommunen.
- Det er en hjælp for kommunen, men også for borgerne. Det er ikke alle dage, at borgerne kan træffe os, når de ringer. Så de borgere, der kan bruge en smartphone, skal ikke bruge tid på at vente ved telefonen. De kan rapportere problemet med det samme, siger hun.
Borgere kan hjælpe døgnet rundt
Døgnet rundt kan borgere rapportere, hvis de ser noget på veje, stier og andre offentlige områder, der trænger til at blive gjort noget ved. Chef for Drift- og Anlægsafdelingen Allan Lyng Hansen håber, at borgere vil hjælpe Ikast-Brande kommune med at få udbedret vejskader hurtigere via appen.
- Teknisk Område vedligeholder over 1000 km offentlig vej og 360 hektar grønne områder, så vi kan desværre ikke være alle steder hver dag, siger Allan Lyng Hansen i en pressemeddelelse.
Nem adgang til service i Thisted
I Thisted Kommune har man udviklet appen Mit Thy. Den giver borgerne et overblik over kulturlivet, events og oplevelser i hele kommunen. Derudover giver den også en række praktiske oplysninger, som åbningstider på biblioteket, en oversigt over parkeringspladser og legepladser i kommunen.
Applikationerne findes både til iPhone og Android og appen Borgertip kan også bruges fra en almindelig computer.