Fra blå bog til nyhedsfeed: Her er Facebooks historie

I 2004 havde det populære sociale medie navnet ”Thefacebook”. I dag er der over to milliarder brugere på verdensplan.

Mark Zuckerberg var kun 23, da han oprettede Facebook. I dag er han en af verdens rigeste mænd.
Mark Zuckerberg var kun 23, da han oprettede Facebook. I dag er han en af verdens rigeste mænd.
Foto: Scanpix / Stephen Lam

I februar 2004 fik den unge Mark Zuckerberg, en 23-årig psykologi- og IT-studerende på Harvard Universitetet, en god idé.

Han oprettede sammen med en gruppe medstuderende ’Thefacebook’, som var et lille socialt medie, som man kunne melde sig til, hvis man gik på universitetet. Indenfor de første 24 timer havde platformen sine første 1200 brugere.

Langsomt blev Thefacebook, hvor man ikke kunne meget andet end at fortælle sine venner, hvem man var, udvidet til at rumme studerende fra andre universiteter, og i august 2005 fik det navnet Facebook, da Facebook.com blev opkøbt. I september 2006 blev det muligt at få en bruger på Facebook udenfor uddannelsesinstitutionerne. Danskerne hoppede hovedsageligt på mediet fra slutningen af 2007 og op igennem 2008.

I 2004 blev man mødt af denne side, hvis man som studerende på Harvard Universitet ville oprette sig på Thefacebook.
I 2004 blev man mødt af denne side, hvis man som studerende på Harvard Universitet ville oprette sig på Thefacebook.
Foto: Thefacebook

I oktober 2012 kunne Mark Zuckerberg fejre, at Facebook havde én milliard brugere. I dag er det tal steget til over to milliarder.

Nye funktioner

Langsomt blev Facebooks funktioner udvidet fra det, der oprindeligt bare var en ”blå bog” til et decideret socialt netværk, hvor brugere kunne skrive beskeder til hinanden, spille spil og så blev virksomhederne inviteret indenfor.

Virksomheder, kendte personer og medier fik adgang til at oprette sider, hvor de kunne kommunikere med deres kunder og fans og lave opslag.

Facebooks introside i 2007, hvor du kunne se, hvordan din fremtidige profil kunne se ud.
Facebooks introside i 2007, hvor du kunne se, hvordan din fremtidige profil kunne se ud.
Foto: Privatfoto

Medierne så klar en mulighed i Facebook, hvis antal brugere var eksploderende. Snart blev Facebook ”det nye”, hvor man skulle være tilstede som medie, og i dag virker det nærmest utænkeligt ikke at have en profil, der kan lede trafik til ens hjemmeside. I dag får TV MIDTVEST cirka 40 procent af sin daglige trafik til vores hjemmeside fra Facebook, og cirka 10 procent af danskerne får alle deres nyheder fra det sociale medie.

Facebook ændrer den dag i dag stadig jævnligt i deres algoritme, og for nylig meldte Mark Zuckerberg ud, at medierne kunne se frem til endnu en ændring, der skal fremhæve private brugeres opslag og dermed nedprioritere mediernes, så færre brugere vil se de enkelte mediers opslag.

TV MIDTVEST er nu en uge inde i et eksperiment, hvor vi vil undersøge, hvor afhængige vi som medie, og fire brugere er blevet af at få vores nyheder fra Facebook. Det kan du læse meget mere om herunder: