Feriehus i Sverige var møgbeskidt: - Det lignede en losseplads

- Det er grotesk, at de lejer et hus ud, hvor sikkerheden ikke er i orden.

Mug i køleskabet, elinstallationer der ikke var dækket af og beskidt køkkeninventar. Det er bare nogle af de ting, som Mette Ditlevsen og familien fra Bovbjerg oplevede, da de i sommer tog på ferie i Sverige, hvor de havde lejet et feriehus gennem DanCenter.

- Jeg føler mig jo til grin. Hvis vi havde vidst, hvordan virkeligheden var, så ville jeg aldrig have lejet huset, fortæller Mette Ditlevsen. 

Sammen med sin mand og parrets tre børn havde de set frem til en uge i Sverige i rolige omgivelser tæt på vandet. 

Men hytten som familien havde lejet levede ikke helt op til de forventninger.

- Det lignede en losseplads, det vi kom op til. Der var to kanoer, som hørte til hytten og der var ikke sæder i, men der stak søm op flere steder, og det samme gjorde der i terrassen. Der var ikke rent i køkkenet, og så var det hele sådan ret nusset, fortæller hun.

Sådan her så det ud rundt om huset.
Sådan her så det ud rundt om huset.

Kort efter ankomsten kontaktede hun derfor DanCenter for at hente hjælp. 

Først gennem den danske afdeling, som fortæller, at hun skal kontakte den svenske. Og tilbage igen. Her fik hun et telenummer, hvor hun kunne kontakte en chef, der burde kunne hjælpe, får hun at vide.

- Da jeg ringer til nummeret, kommer jeg aldrig igennem. Jeg får hele tiden at vide, at jeg er den første i køen. Den ene gang lod jeg telefonen ringe i 30 minutter og der skete ingenting, fortæller hun og uddyber:

- Jeg oplevede også, at når jeg efterfølgende forsøgte at ringe til DanCenter, så var jeg i opkaldet fem til seks minutter, og så blev jeg smidt af.

0:44
- Vi har før prøvet at leje huse og mange gange ældre træhuse og bjælkehytter, og vi har aldrig oplevet, at vi skulle forvente, at huset havde fejl og mangler og var beskidt, siger Mette Ditlevsen.

På trods af modgang så opgav familien ikke håbet om at få et andet hus. Efter to dage fik de tilbudt at andet. Men i beskrivelsen til huset stod der, at der var en defekt seng, og at en af dem, derfor var nødt til at sove i stuen. Familien takkede derfor nej til tilbuddet og bookede selv et andet hus gennem AirBnB, hvor de kunne nyde resten af ferien.

- Man bliver jo vred. Vi er jo oppe mod et firma, der er ligeglade med os. Jeg synes, det er grotesk, at de vil leje et hus ud, hvor sikkerheden ikke er i orden, påpeger Mette Ditlevsen. 

Efterfølgende har familien skrevet en klage og forsøgt at få deres penge igen. DanCenter har modtaget klagen, og mener ikke, at den giver anledning til at refundere pengene.

TV MIDTVEST har de seneste tre dage forsøgt at få en interview med DanCenter uden held. I stedet har vi modtaget et skriftligt svar, hvori de skriver: