Mystisk kæmpetransport fortsætter: Sådan ser sidste del af rejsen ud
22 kilometer fra Hanstholm til Østerild over hele tre dage.
Torsdag går det løs igen, når de tre gigantiske vindmølledele fra Siemens Gamesa skal ud på sidste del af rejsen til testcenteret i Østerild.
Sidste del af rejsen byder på 22 kilometer fra Hanstholm til Østerild.
Vindmølledelene er blevet sejlet på en stor, norsk pram til havnen i Hanstholm fra Hvide Sande, hvor de kom til fra Brande.
Her får du overblikket over den sidste rejse, som TV MIDTVEST igen følger tæt.
Det ved vi
Af Vejdirektoratets udskrift for særtransport fremgår det, at transporten har køretilladelse fra den 26. til den 30. december i tidsrummet 8-16.
Ifølge TV MIDTVESTs oplysninger vil delene enkeltvis blive transporteret den 26., 27. og 28. december. Første del af transporten begynder torsdag klokken 9.
Dette er dog ikke bekræftet, da Siemens Gamesa ikke har villet udtale sig. Hvilke dele, der bliver kørt på hvilke dage, ved vi heller ikke.
Ti dage forsinket
Egentlig havde Vejdirektoratet annonceret, at transporten skulle afgå fra Hanstholm Havn mandag den 16. december og de efterfølgende to dage.
Det blev sidenhen udskudt til den 18. december.
Årsagen var et kraftigt blæsevejr, som forhindrede losning fra den norske pram.
Siden blev prammen sejlet længere ind i havnen, og den 22. december kunne arbejdet med at losse vindmølledelene endelig begynde.
Mandag morgen var alle delene kørt af prammen.
Det betyder - hvis der ikke opstår nye forsinkelser - at transporten er ti dage forsinket.
Tjek selv ruten ud
Vejdirektoratet melder om følgende strækninger, der er involveret i transporten:
- Kai Lindbergs Gade (Hanstholm)
- Rute 26 Thistedvej
- Rute 29: Hjardemålvej
- Rute 569: Gammel Aalborgvej
- Testcentervej (Østerild)
På kortet herunder, kan du se den forventede rute, delene skal ud på.
Vindmølledelene
De enorme vindmølledele, der transporteres, er omkring 11 meter brede, hvor de er bredest.
Bredden blev særligt udfordret, da vindmølledelene skulle igennem Hvide Sande. Her var der ikke langt fra nacellen - den bredeste del - til husmurene i byen.
Og det er ikke kun bredden, der er imponerende. EnergiWatch skriver, at vindmøllen bliver omkring 40 procent mere kraftig. En forstørrelse, der får vingerne op over 236 meter i rotordiameter.
De tre dele omfatter nacellen, navet og en generator. Nacellen er selve vindmøllehuset, mens navet er den del, hvor vingerne hæftes fast. Generatoren sidder placeret inde i nacellen og hjælper med at omdanne vindenergien til elektrisk energi.
Vindmøllen meldes at kunne levere 21 megawatt.
Endestationen
De store vindmølledele skal rejses i Det Nationale Testcenter for Store Vindmøller i Østerild. Og det giver god mening, at det er lige præcis her, vindmøllerne bliver placeret.
Vindmøllerne i testcenteret er typisk havvindmøller. De er placeret på land, så teknikere løbende kan teste og justere på vindmøllerne uden besvær.
TV MIDTVEST følger igen transporten tæt, når den begynder torsdag klokken 8.
Hvis du er endnu mere nysgerrig på ruten, kan du se den i sin fulde længde i videoen herunder.