Pileflet som pædagogisk værktøj: - Et skoleeksempel i at skulle arbejde sammen
En ungarsk, norsk og dansk pilefletter mødes for sammen med en gruppe voksne med udfordringer at skabe en stor pile-skulpturer. Sprogkløften og andre barriere er ikke det store problem. Når man er kreativ sammen, handler det om at finde ud af, hvad håndværk kan.
En buet pilefletsskulptur vokser lige nu frem på Rom Gamle Skole, syd for Lemvig. Det er ikke en hvilken som helst skulptur. Den er en del af et EU-projekt, hvor erfaringer med pileflet som pædagogisk værktøj bliver udvekslet på tværs af landegrænser.
30 borgere med forskellige udfordringer og diagnoser er med til byggeriet sammen med tre pileflettere.
- Det var min drøm at realisere det her projekt, for jeg elsker at arbejde med handicappede. For mig er det nemt at arbejde med handicappede, for de er søde og nemme at komme i kontakt med, siger Màrta Legeza, der er pilefletter og kommer fra Ungarn.
Selv om ingen af de 30 borgere fra aktivitets- og beskæftigelsestilbuddet på Rom Gamle Skole taler ungarsk, så er sproget ikke et problem, når der skal samarbejdes om at lave en stor pilefletskulptur.
- Det er meget forskelligt, hvordan de opfatter det, du siger. Og med sprogproblemet oveni, må jeg tænke mig om og se, hvordan det fungerer, siger Liss Mona Wammar-Pettersen, der er norsk pilefletter.
Selv om snakken foregår på både dansk, engelsk, norsk og med fagter, så er der en god stemning og alle kan deltage.
Med til det store pile-byggeprojekt er også en dansk pilefletter.
- Det kræver bare, at de handicappede er med på ideen og har tillid til, at vi har en plan. Og det er de bare rigtig gode til. Og de taler faktisk rigtig meget engelsk, og hvis de ikke taler det, så forstår de mere, end de tror, siger Anne Mette Hjørnholm, der er pilefletter fra Hjerm.
Hun mener, at håndværket med pileflet har den fordel, at man kan se og vise frem, hvad man har lavet.
- Det er ikke fordi, der nødvendigvis skal komme et stort produkt ud af det, men glæden og stoltheden ved at vise noget frem for andre, den er stor. Især for denne gruppe borgere. De er stolte uanset, om de har puttet to eller 20 pinde på. Det er et skoleeksempel i at skulle arbejde sammen.
Når de tre pileflettere er færdig med den buede skulptur tager de til Norge, hvor de skal lave workshops sammen.