Bøfkæde mærker kød-tendens i Østdanmark - men ikke her i landsdelen

Fokus på mindre kød og mere grønt kan godt mærkes på bøfkæden 'A Hereford Beefstouw's salg i den østlige del af landet, men ikke i Midt- og Vestjylland.

En opgørelse over danskernes madvaner lavet af Madkultur viser, at kød stadig indgår i 75 % af danskerns middagsretter.
En opgørelse over danskernes madvaner lavet af Madkultur viser, at kød stadig indgår i 75 % af danskerns middagsretter.
Foto: Kristian Djurhuus / Ritzau Scanpix

Et stigende fokus på klimaudfordringer, kødfrie dage og vegetarretter kunne nok give lidt bekymrede miner hos de fleste iværksættere, der har bygget forretningen op på primært at sælge store bøffer.

Men når hovedsædet er placeret i Midtjylland – nærmere bestemt i Lund ved Herning – så er der tilsyneladende ikke grund til de store mavepiner. Her har gæsterne nemlig ikke givet afkald på kødet endnu, fortæller den administrerende direktør i steakhouse-kæden ’A Hereford Beefstouw.’

- Det går fint både i Herning og Skive. Der sælger vi mange bøffer, siger Lars Damgaard.

Mindre salg i storbyer

I 2018 kom den 48 år gamle bøfkæde for første gang ud med et regnskab, der viste tilbagegang i omsætningen, men ifølge direktøren er det altså ikke her i landsdelen, at gæsterne har droppet bøfferne.

- Jeg kigger på salgstallene og antallet af besøgende i restauranten, og der kan jeg se, at det går væsentligt bedre i Herning og Skive, end det gør nogle steder i København, siger Lars Damgaard og uddyber:

- På landsplan er der ikke nogen tvivl om, at klimaet har en indvirkning på salget. Det er mere tydeligt mod øst og specifikt i København, og så bliver det mindre jo længere vestpå, vi kommer. I Aarhus har det også større indflydelse, end det har i Herning og Skive for eksempel.

Forudsigelse: Oksekød bliver ved med at sælge

Da 'A Hereford Beefstouw' åbnede i Lund i 1971, var det landets første steakhouse. Tanken bag konceptet var dengang et enkelt menukort med få gode retter, baseret på bøffer af oksekød.

I dag har forretningen vokset sig til en kæde med 10 restauranter i Danmark og tre i udlandet, men grundstenen er stadig den samme som for næsten 50 år siden, og det har direktøren ikke i sinde at ændre på.

- Nu har vi brugt næsten 50 år på at sælge og promovere oksekød, og så er det ikke nemt at skifte om. Men der er ingen tvivl om, at man skal tage klimaproblematikken alvorligt, og det gør vi i særdeleshed også, og jeg tror, at det har indflydelse på, at man spiser mindre oksekød fremover – men det er kommet for at blive, siger Lars Damgaard.

2:32