Tidligere ansatte beskylder Jesper Panorama for at skabe frygtkultur
Tidligere ansatte fortæller om en arbejdsplads med et dårligt arbejdsmiljø. Eksperter kalder det typisk for branchen. Hovedpersonen selv mener, at de fleste har været glade for hans ledelse.
Kristina Liv Pedersen ligger næsten ubevægelig i sin seng.
Hun har fået hold i nakken og hver bevægelse sender smerter igennem kroppen. Hun har meldt sig syg fra sit arbejde som restaurantchef på Panorama Mad og Vin i Silkeborg.
Men klokken 09 om morgenen tikker der en besked ind fra hendes daværende chef, Jesper Panorama Pedersen på mobiltelefonen.
- Jeg følte luften blev slået ud af mig.
I beskeden står der:
- Godmorgen Kristina. Vi er simpelthen for hårdt presset til, at du kan blive hjemme for et hold i nakken, det er studenteruge. Nap lige et par piller, så klarer vi det sammen, står der i beskeden, der er sendt via iMessage.
Kristina Liv Pedersen gør, som hun bliver bedt om, men lige lidt hjælper det. Så hun skriver tilbage, at hun bliver nødt til at tage til lægen.
Svaret kommer prompte fra Jesper Panorama Pedersen:
- Det var ikke lang tid, de fik til at virke.
Artiklen fortsætter efter billedet
Kristina Liv Pedersen mener også at hun har oplevet en generelt hård tone, som hun fandt grænseoverskridende.
- Der var ikke plads til fejl. Til sidst gav det gib i mig, når han nævnte mit navn. En dag kom han og sparkede døren op og råbte ad mig, fordi jeg havde glemt, at et selskab skulle have natmad, fortæller hun.
Er det ikke normalt, at der kan være en hård tone i restaurationsbranchen?
- Der kan være en hård tone, men der er langt fra det og så til at råbe. Jeg har været andre steder, og der bliver man ikke overfuset.
TV MIDTVEST har talt med 37 tidligere medarbejdere på restaurant Panorama Mad og Vin om ledelsesstilen.
De ansatte dækker over alt fra opvaskere, tjenere og kokke til tidligere køkken- og restaurantchefer.
20 af dem kritiserer i hårde vendinger den ledelsesstil, de har oplevet under Jesper Panoramas ledelse.
De fortæller samstemmigt om en "frygtkultur", hvor råb foran kollegerne blev brugt som et ledelsesværktøj.
En del af de ansatte var med, da restauranten begyndte; andre har først forladt den i år - men fælles for dem er, at tiden er moden til et opgør med en ledelsesstil, der ifølge dem hører fortiden til.
Samtidig mener de, at der behov for at fortælle, at den succes og berømmelse, som Jesper Panorama Pedersen har fået, ifølge dem er opnået på bekostning af arbejdsmiljøet.
Danmarks bedste
Jesper Panorama Pedersen og Morten Bang lyser begge op i to kæmpe smil i tv-studiet i Tivoli i København.
Under en live-udseendelse af Go' morgen Danmark får de overrakt prisen for Danmarks bedste bøfsandwich - og det er andet år i streg, at de vinder. De klapper hinanden på ryggen og fortæller selvtilfreds, at de gør plads til endnu flere i fremtiden.
På overfladen er restauranten Panorama Mad og Vin i Silkeborg en bragende succes.
Men bag facaden kæmper restauranten med et arbejdsmiljø, der af flere betegnes som usundt.
Makkeren Morten Bang, der står bag bøfsandwichen, der startede Panoramas succes, er én af en lang række tidligere medarbejdere, der nu stiller sig frem og fortæller om bagsiden af medaljen.
En tur mod tinderne
På overfladen handler fortællingen om restaurant Panorama Mad og Vin om at vende et nederlag til succes.
I 2014 gik restaurantens ene indehaver - Jesper Panorama Pedersen (den gang kun Pedersen, red.) - konkurs med sin vinduesvirksomhed.
Det kostede både Porschen og den store liebhavervilla, har han tidligere fortalt til TV MIDTVEST.
I stedet for at kaste håndklædet i ringen, kastede Jesper Panorama Pedersen sin kærlighed til mad ind i jagten på succes.
Efter at have været ved en slagter og stået i spidsen for Silkeborg Smørrebrød, etablerede den driftige midtjyde sammen med sin kone, Camilla Panorama Højlund, og en lokal investor Panorama Mad og Vin i 2018.
Kun to år senere var succesen i hus, da Jesper Panorama Pedersen kunne kalde sig manden bag Danmarks bedste bøfsandwich.
"En tur i kælderen"
Morten Bang var med helt fra starten af Panorama Mad og Vin i 2018, hvor han blev ansat som køkkenchef. Han sagde op i juni 2023.
Ifølge Morten Bang var arbejdsmiljøet egentlig godt i starten, men langsomt blev Jesper Panorama Pedersen mere og utilregnelig og aggressiv i sin ledelsesstil.
- Jesper (Panorama Pedersen, red.) er egentlig en meget sympatisk mand. Men jo mere succes han får, jo mere stiger det ham til hovedet, mener han.
Morten Bang fortæller, at det var helt normalt med offentlig skældud til medarbejdere - det kunne både være foran kollegaer og gæster.
Men når det var rigtig slemt, fik man "en tur i kælderen".
- Så var det kun to muligheder. Enten sagde man undskyld og gav ham ret, ellers blev man smidt ud af bagdøren, siger Morten Bang.
Ifølge den tidligere køkkenchef var det helt normalt, at der blev truet med fyringer, hvis man ikke makkede ret.
- Han styrede det med frygt. Ikke respekt, konstaterer han.
TV MIDTVEST har forelagt Morten Bangs kritik for Jesper Panorama Pedersen.
Jesper Panorama Pedersen oplyser i den forbindelse, at han har henvendt sig til politiet, fordi han mener, at Morten Bang har chikaneret Panorama Mad og Vin ved at bestille borde i falske navne for så ikke at dukke op.
Midt- og Vestjyllands Politi bekræfter, at man har modtaget en henvendelse fra Jesper Panorama Pedersen i sagen. Men politiet efterforsker ikke sagen yderligere, da der ikke er tale om en politianmeldelse.
Morten Bang afviser at have gjort, hvad Jesper Panorama Pedersen anklager ham for.
Flere tidligere medarbejdere stiller sig frem
TV MIDTVEST har i alt snakket med 19 andre tidligere medarbejdere, der bakker op om Morten Bangs beskrivelse af arbejdsmiljøet.
- Jesper gjorde det ubehageligt at arbejde der. Han råbte og skreg ad mig flere gange, så jeg kom til at græde, fortæller Jes Elias Kammer Bastholm, der arbejdede som opvasker på restauranten fra juni 2021 til januar 2024.
Også Pranee Petersen, der stoppede som smørrebrødsjomfru på restauranten i januar i år, fortæller, at hun er blevet råbt af.
- Jeg kom pænt til ham og sagde, at jeg havde glemte at stemple ud. Så råbte han bare, at jeg skulle tage mig sammen, fortæller hun.
Mark Toft arbejdede kun på restauranten i to måneder som kok, men allerede her fik han oplevelser, som han ikke har været vant til i sine 20 år i branchen.
- Jeg er opdraget i den gamle skole i køkkenet, dengang snakkede man hårdt til hinanden. Men i dag snakker vi altså ordentligt til hinanden, siger han.
De fleste er glade
Jesper Panorama Pedersen har ikke ønsket at medvirke i et tv-interview – men i en skriftlig udtalelse skriver han blandt andet, at han mener, at størstedelen af medarbejderne har været glade for ledelsesstilen på restauranten.
Han forklarer også, at han har hævet stemmen over for nogle få ansatte, og at der i perioder har været pres på arbejdskollektivet.
Jesper Panorama Pedersen fortæller desuden, at der er blevet flyttet flere ledelsesopgaver fra ham over på nogle mellemledere – ændringer, der er blevet lavet for at forbedre arbejdsmiljøet.
TV MIDTVEST har også været i kontakt med ejerkredsen, der henviser til svaret fra Jesper Panorama Pedersen.
Af de 37 tidligere medarbejdere, som TV MIDTVEST har snakket med, fortæller 17, at de var glade for deres tid på Panorama Mad og Vin.
Otte af de 17 medgiver, at der til tider kunne være en hård tone, men ikke noget de fandt grænseoverskridende. De sidste ni mener ikke, at der var en hård tone på restauranten.
Alle 17 er fra en liste over tidligere medarbejdere, som Jesper Panorama Pedersen opfordrede TV MIDTVEST at ringe til.
Branchen skal tage ansvar
TV MIDTVEST har delt de tidligere ansattes beskrivelser af arbejdsmiljøet på restaurant Panorama og Vin med to eksperter i arbejdsmiljø.
De udtaler sig begge generelt, men understreger samstemmigt, at de ansattes forklaringer vidner om en arbejdsplads med store problemer for arbejdsmiljøet.
- Der er ingen tvivl om, at det er stressende at arbejde i et køkken, hvor mad af høj kvalitet skal leveres på kort tid. Men det retfærdiggør ikke, at man opfører sig på en måde, hvor man råber ad andre mennesker, lyder det fra ph.d. ved Center for Arbejdslivsforskning på Roskilde Universitet Klaus T. Nielsen.
Ph.D. i arbejdsorganisation og arbejdsmiljø Hans Jørgen Limborg, der i en årrække har beskæftiget sig med arbejdsmiljø, mener, at en aggressiv ledelsesstil er problematisk på flere måder.
- Det er dårligt for arbejdsmiljøet, lederen selv og forretningen at bedrive ledelse på den måde, da medarbejderne forsvinder hurtigere, siger han.
Hans Jørgen Limborg peger videre på, at beskrivelserne fra Panorama Mad og Vin er i den grove ende, men langt fra enestående.
- Man kan godt hænge den enkelte leder ud, men hvis man ikke ændrer forholdene, så bliver han bare erstattet af en anden dårlig leder. Det er branchen, der skal løfte et ansvar og fastsætte nogle normer for arbejdsmiljø, siger han.
Ifølge Hans Jørgen Limborg er det særligt vigtigt, at der er et godt arbejdsmiljø i restaurationsbranchen. Det skyldes, at mange unge får deres første møde med arbejdsmarkedet i branchen.
- De unge ansatte tilhører en særlig sårbar arbejdsgruppe. Hvis de oplever nogle af de ting, der bliver beskrevet i denne sag, så kan det skade dem for livet, siger han.
Håber på kulturændring
Morten Bang fortæller, at han håber, at hans historie kan være med til at sætte fokus på et kulturproblem i kokke-branchen.
- Vi skriver snart 2025. Det kan godt lade sig gøre at drive et køkken uden at råbe og skælde ud, siger han.
Han arbejder selv nu på en anden restaurant i Silkeborg, hvor han ikke oplever de samme problemer.
Og selvom han selv nu er stoppet på Panorama Mad og Vin for halvandet år siden, så håber han, at det, at flere tidligere medarbejdere stiller sig frem, kan forbedre vilkårene for de nuværende medarbejdere på restauranten.
- Jeg får ikke noget personligt ud af det. Men hvis jeg kan hjælpe dem, så er det, det hele værd, siger Morten Bang.
Kristina Liv Pedersen har valgt helt at stoppe i restaurationsbranchen for i stedet at arbejde i hjemmeplejen.
- Jeg håber, at der ikke er andre, der bliver udsat for det samme. Og så håber jeg, at der kommer lidt flere øjne på den her branche, siger hun.