Bus og tog er ikke altid mere klimavenlige end biltransport

Nye tal viser, at kollektiv trafik ikke altid er den bedste klimaløsning, skriver Jyllands-Posten.

I 2030 forventer Klimaministeriet, at cirka 30 procent af alle biler vil være elbiler. (Arkivfoto).
I 2030 forventer Klimaministeriet, at cirka 30 procent af alle biler vil være elbiler. (Arkivfoto).
Foto: Midttrafik

Nye tal fra Transportministeriet viser, at det langtfra altid er bedst for klimaet at vælge bus eller tog.

Det skriver Jyllands-Posten.

Ministeriet har regnet på, hvor meget CO2 man udleder ved at benytte forskellige transportmidler.

Ifølge tallene er den dieseldrevne bus uden for byerne den dårligste klimaløsning - mens eltog, elbil og elbus er bedst.

En dieseldrevet rutebus, der er den mest almindelige bus uden for de større byer, udleder 118 gram CO2 for hver kilometer, den transporterer en passager.

En benzin- eller dieseldrevet bil udleder 99 gram CO2 for hver kilometer, den transporterer en passager.

Samtidig viser tallene, at benzin- eller dieselbilen også er næsten lige så klimavenlig som at rejse med et regionaltog. Jyllands-Posten bruger en tur mellem Aarhus og Herning som eksempel.

Intercitytoget mellem Aarhus og København er som udgangspunkt noget mere klimavenligt end bilen, skriver avisen.

De benzin- eller dieseldrevne biler er ifølge tallene mere klimavenlige end regionaltoget, hvis der er to mennesker i bilen, skriver avisen.

Er der tre mennesker i bilen, så bliver rejsen med fossilbil også mere klimavenlig end intercitytoget mellem Aarhus og København.

Transportminister Thomas Danielsen (V) mener, at tallene slår endegyldigt fast, at tog og bus langtfra altid er nogen god idé i forhold til klimaet, skriver Jyllands-Posten.

Eskil Thuesen, som er direktør hos landets største trafikselskab Movia, siger, at tallene forekommer retvisende - men at det dog ikke er helt så enkelt.

- Man bør bruge tallene til at se på, hvordan en elbil præsterer i forhold til en elbus, ligesom man bør sammenligne en fossilbil med en fossilbus. Samtidig skal man være opmærksom på, at trafikselskaberne er i fuld gang med at udskifte fossile busser med eldrevne busser. For eksempel er over halvdelen af busserne hos Movia i dag eldrevne, siger han til avisen.

I 2030 forventer Klimaministeriet, at cirka 30 procent af alle biler vil være elbiler.

Samtidig vil 94 procent af busserne hos Movia køre på el, mens det i hele landet vil være cirka 76 procent, siger trafikdirektøren til Jyllands-Posten.

/ritzau/