Busser på bestilling: Yderområder må forvente flere flexture
Der skal ske store forandringer i måden, vi tænker kollektiv trafik på, i yderområder, mener regeringen.
Flere busser, der kun kører, når man bestiller dem til det.
Det er en del af løsningen for, hvordan yderområder i fremtiden skal knyttes sammen med resten af den kollektive trafik. I hvert fald hvis regeringens kommende landdistriktsudspil, som forventes at blive præsenteret i næste uge, bliver til virkelighed.
- Det, vi ser rundt omkring, er, at busbetjeningen bliver dårligere, og derfor bliver vi nødt til at tænke kreativt og nyt, og det er derfor, vi også vil forsøge os med det her bus på bestilling, siger Morten Dahlin (V), der er minister for by og land.
Flere steder i Midt- og Vestjylland er bestillingsbusser allerede et velkendt fænomen. Det gælder blandet andet for Holstebro Kommune, hvor den sidste bybus kørte 30. juni, og der nu i stedet er indført mulighed for at bestille flexture.
Men det er slet ikke en lige så god og tryg løsning som bybusserne, siger Nina Dalby, der er formand for Ældre Sagen i Holstebro.
- Jeg ser det som en mere besværlig løsning for de ældre, fordi det er vanskeligt at finde ud af i stedet for at gå hen til et busstoppested, hvor man ved, hvornår busserne kører, siger formanden.
Det er især de teknologiske udfordringer, som kan give en del panderynker, blandt dem der er oppe i alderen.
- Dem, der ikke har smartphone, føler sig kørt ud på et sidespor, for det er mere besværlig for dem at blive transporteret rundt og bestille en tur. De skal ringe mellem 8 og 16, og derefter har de ikke mulighed for at bestille en tur, siger Nina Dalby.
Men der skal ske noget nyt med den måde, vi tænker kollektiv trafik, understreger ministeren.
- Det her er ét af de skridt, vi skal tage for at skabe bedre offentlig transport i vores landdistrikter. Jeg tror, det her kan være en løsning, som skaber mere fleksibilitet, og så må vi bare sige, at status quo er ikke en mulighed, siger Morten Dahlin (V).
Det kan lokalformanden for Ældre Sagen i Holstebro også godt forstå.
- Det er klart, at hvis der ikke er økonomi i det, så må det være flexturen, og så må de ældre jo indordne sig under det, siger Nina Dalby.
Og ministeren mener faktisk, der kan være en ekstra gulerod forbundet med muligheden for bestillingsbusser.
- Jeg tror, det her kan være et godt alternativ til den bus, der slet ikke kører. For det er jo sandheden mange steder i dag, at busbetjeningen slet ikke er der, siger Morten Dahlin (V).