Efter flere dages fokus på spritbilisme reagerer minister

Transportminister Thomas Danielsen anerkender, at tallene skal ændres. Og de mulige løsninger er flere, lyder det.

Arkivfoto.
Arkivfoto.
Foto: Tina Bangsgaard, TV MIDTVEST

- Det skal vi gøre noget ved. Ikke kun med lovgivning, men også holdningsmæssigt.

Ordene kommer fra transportminister Thomas Danielsen fra Venstre, som kommenterer på den kedelige rekord Midt- og Vestjylland har, når det kommer til spirituskørsel. 

Sidste år tog politiet i det midt- og vestjyske 830 personer bag rattet med for høj promille i blodet, hvilket er suverænt flest på landsplan. Netop dét har TV MIDTVEST sat fokus på den seneste tid.

Ifølge ministeren kan tallene blandt andet forklares med, at politiet har haft særligt fokus på dette indsatsområde, men den forklaring kan ikke stå alene, erkender han.

Han nævner blandt andet, at tal fra Rådet for Sikker Trafik viser, at flere unge end tidligere svarer ja til at have kørt spirituskørsel. 

- Det er uacceptabelt, siger ministeren.

Kampagner med fokus på, at det er ikke er i orden at køre spirituskørsel skal blandt andet være en del af løsningen.

- Vi skal trimme vores fokus på den unge gruppe. Man skal tage nøglerne fra sin ven og tale det fra dem. 

Også når man kigger på antallet af ulykker med dødelig udgang, indtager Midt- og Vestjylland en trist førsteplads. Fra 2019 til 2023 mistede 34 personer livet i spritulykker på de midt- og vestjyske veje.

Afviser intet

For et par dage siden meldte en folketingskandidat sig ind i debatten med et forslag til, hvad der kan ændre på tallene. Trine Jepsen kan nemlig ikke høre statistikken for spritbilisme uden at tænke på særligt én ting.

- Der er områder her i det midt- og vestjyske, hvor man ikke kan få en taxa. Hvor det simpelthen ikke er en mulighed, lyder det fra Trine Jepsen.

Derfor er det netop taxaloven, hun forslår at ændre, så flere private bilister kan tage del i løsningen. Og ministeren er ikke afvisende.

- Der, hvor vi har en udfordring nu, er vores landdistriktsområder, provinser og provinsbyer, hvor vores kollektive mobilitet ikke er god nok. Der er dele af Danmark, hvor det er for svært at få en taxa, og det skal vi have løst, siger han.

Netop nu er et ekspertudvalg ved at analysere fremtidens kollektive transport. Her er taxalovgivningen også ét af emnerne.

- Der er ingen tvivl om, at jo lettere adgang man har til mobilitet generelt, jo mindre risiko er der for, at man bliver fristet til spirituskørsel.

- Så lige nu afventer jeg det her ekspertudvalgs arbejde. Jeg afviser ikke nogen forslag på forhånd, siger Thomas Danielsen.

Til årsskiftet kommer udvalget med den endelige afrapportering til transportministeren, som herefter kan beslutte, hvilke initiativer og forslag, der skal iværksættes.