Landboerne cykler meget mindre end byboerne

Dansk Industri vil have en "Fri Cykel-ordning" på finansloven, så flere begynder at cykle på arbejde.

Danmark er den store cykelnation. Det er i hvert fald sådan, vi elsker at se os selv.

Men det er en sandhed med store modifikationer.

For folk på landet eller bare udenfor de største byer cykler markant mindre til job og uddannelse - selv om de har samme afstand som de mere ivrige bycyklister.

Det viser en stor undersøgelse fra Syddansk Universitet. Den er en del af Danmark i Bevægelse - landets største undersøgelse af danskernes bevægelsesmønstre.

Undersøgelsen har set på 46.000 danskere fra 15 år og deres aktive transport til arbejde og uddannelse.

Postdoc Tanja Schmidt fra Syddansk Universitet er ikke overrasket over, at cyklisterne især er unge og kvinder.

- Det mest overraskende er den store forskel fra de store byer og til landkommuner, når folk har lige langt at køre, siger hun.

For afstand har typisk været set som en barriere for cykling på landet.

Men selv når afstanden er den samme, så cykler folk udenfor hovedstaden og de største byer mindre på arbejde eller til uddannelse.

- Deltagerne siger selv, at tid den største barriere. Det tager for lang tid, og man skal ofte mange ting undervejs som at aflevere børn og købe ind, siger Tanja Schmidt.

Andre klassiske barrierer er vejret, og så boner det ud hos dem, der cykler mindre, at de bare kan lide at køre bil.

Formanden for Cyklistforbundet, Jens Peter Hansen, mener, at en del af forklaringen også er, at mange på landet er utrygge ved at cykle langs med trafikerede landeveje.

- Vi skal have bedre cykelstier, for potentialet er stort. I Østjylland, hvor jeg bor, har næsten halvdelen af lønmodtagerne under ti km til arbejde. For mange er cyklen hurtigere end bilkøer og kamp om parkering, siger han.

Cyklistforbundet kæmper også for, at arbejdsgiverne kan give en skattefri bonus til cyklisterne.

Dansk Industri vil på den kommende finanslov have indført en mere cykelvenlig skattelovgivning.

Der skal afsættes 70 millioner kroner årligt fra næste år og indføres en "Fri Cykel-ordning", ligesom det i dag er muligt for medarbejdere at få stillet en bil til rådighed af arbejdspladsen via "Fri Bilordningen", mener organisationen.

Forsidebilledet er taget af Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix.