Midtjyske Jernbaner udvider kraftigt: - Vi har fået større muskler at spille med
Antallet af ansatte hos Midtjyske Jernbaner er fordoblet, og snart sender virksomheden syv nye batteritog i udbud.
Det kører på skinner på Midtjyske Jernbaner, som de seneste måneder har udvidet medarbejderstaben fra 25 til næsten 50 ansatte.
- Vi har fået større muskler at spille med, og lige om lidt bliver vi endnu større, siger direktør for Midtjyske Jernbaner, Martha Vrist.
I december 2020 overtog togselskabet driften af strækningerne Holstebro-Skjern og Vemb-Lemvig-Thyborøn, og til sommer bliver Vestbanen fra Varde til Nørre Nebel også en del af togplanen for Midtjyske Jernbaner.
- Det betyder yderligere fem medarbejdere og næsten 40 kilometer ekstra spor, så det er jo supersjovt i stedet for altid at være den mindste. Vi er faktisk stadig den mindste, men der er lidt mere at komme efter, siger direktøren.
Det har været en udfordring for selskabet at udvide til dobbelt størrelse på under fire måneder, men det har været en positiv rejse, fortæller Martha Vrist.
- Det er godt, vi ikke vidste, hvilken opgave vi gik ind til, for den har godt nok været stor, men vi er landet med begge ben på jorden, og nu er driften ret godt stabil, siger hun.
Elektriske tog på vej
Med styr på de nye strækninger og mange nye medarbejdere er Midtjyske Jernbaner nu også klar til at deltage i den grønne omstilling. I næste måned begynder selskabet at indhente tilbud fra togproducenter på syv nye batteritog.
- Vi sendte jo egentlig tog med diesel i udbud for et par år siden, men dem kunne vi heldigvis ikke få. Det var vi kede af dengang, men glade for nu. Vi har en ambition om, at vi vil være Danmarks grønneste jernbane, og vi tager små skridt på vejen, siger direktøren.
Hvis alt går vel, kan der køre fire nye eldrevne tog på strækningen Holstebro-Skjern og tre på strækningen Vemb-Lemvig-Thyborøn fra 2025.
- Vi bliver pionerer i Danmark inden for det her område. Og ministeren tror jeg faktisk efterhånden, vi er ved at have overtalt til, at de i hvert fald forsøger at finde finansiering til de fire tog til Holstebro-Skjern, siger Martha Vrist.
Togselskabet arbejder på også at kunne tilbyde opladning af el-busser og el-biler, når lade-infrastrukturen til de nye tog skal installeres.