Minister om 17-årige bag rattet: - Det vil gøre en stor forskel

Kørekort til 17-årige og midler til kollektiv transport skal give unge bedre muligheder for at komme rundt.

Thomas danielsen
Foto: Tina Bangsgaard, TV MIDTVEST

For unge i landdistrikterne er det ofte en udfordring at komme til deres uddannelsessted. Det gælder ikke mindst erhvervsuddannelserne, hvor halvdelen af ansøgerne har over 45 minutter i transporttid. Derfor vil regeringen nu tillade 17-årige at køre bil i dagtimerne.

Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

- Uden for de store byer er bilen den klart mest fleksible løsning. I dag kan man få kørekort som 17-årig og køre med ledsager, og nu tillader vi, at 17-årige også må køre selv i dagtimerne, så de kan passe studier og læreplads. Det vil gøre en stor forskel for de unge, som ikke længere er afhængige af deres forældre, siger transportminister Thomas Danielsen i pressemeddelelsen.

Initiativet med kørekort til 17-årige vil fremme mobiliteten blandt unge ved at tillade, at de kører uden ledsager mellem klokken 5 og klokken 20. Om natten skal der stadig være ledsager, og samtidig bliver der indført en de facto nultolerance for alkohol for de helt unge bilister.

De nye regler kræver en lovændring og vil forventeligt kunne træde i kraft i sommeren 2025.

Udover kørekort til 17-årige afsættes der over en fireårig periode i alt 70 millioner kroner til en håndsrækning til den kollektive transport uden for de store byer. Initiativerne kommer fra Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark, og bidrager til et mere fleksibelt kollektivt trafiksystem i landdistrikterne. Pengene går til frivilligbusser og bus på bestilling, som skal give landdistrikterne en mere fleksibel busbetjening.

- Der er brug for at tænke nyt for at skabe bedre mobilitet uden for de større byer. Ekspertudvalget er godt i gang med arbejdet, og allerede nu sætter vi gang i nogle af de gode forslag, udvalget er kommet med. Vi vil helt konkret afprøve frivilligbusser og fleksible busser, der kommer, når man skal bruge dem, siger transportminister Thomas Danielsen.

Frivilligbusser kan være minibusser, der stilles til rådighed for lokalsamfund, således, at beboere selv kan stå for og tilbyde mobilitetstilbud til lokale.

Bus på bestilling kører, når den bliver bestilt af en borger. Bussen kører mellem konkrete stoppesteder i stedet for en planlagt rute, som en traditionel rutebus.