Nu bliver det meget lettere at have elbil: Kommuner kan spytte penge i flere ladere

Flere ladere på kommunernes grunde og bedre overblik over, hvad det koster at lade en elbil, skal gøre det nemmere at skifte fra sorte til grønne biler.

Formanden for Forende danske elbilister, Christian Nolsøe Nielsen, ejer to Kia Soul. Han ejer også en elcykel, en elbåd og en elscooter.
Formanden for Forende danske elbilister, Christian Nolsøe Nielsen, ejer to Kia Soul. Han ejer også en elcykel, en elbåd og en elscooter.
Foto: Privatfoto

Hvad koster det egentlig at lade en elbil? Det er ikke altid så nemt at svare på. Men det skal være slut nu, mener et stort flertal i Folketinget. 

Alle partier i Folketinget med undtagelse af Frie Grønne og Nye Borgerlige meldte torsdag ud i en pressemeddelelse, at de hurtigladere, som er offentlig tilgængelige, skal vise, hvad en KwH koster – på samme måde, som man kan se prisen på en liter diesel eller benzin.

Samtidig skal kommunerne nu i højere grad have lov til at være med til at etablere ladestandere. 

På kommunens egen grund skal man have love til at lave et offentlig udbud, som ladestander-operatørerne så kan byde ind på. 

Man kan på den måde samarbejde om at sikre bilopladning på skoler, ved børnehaver, ved plejehjem, ved sportspladser eller andre steder, kommunen ejer.

Nyheden bliver positivt modtaget hos Christian Nolsøe Nielsen. Han bor i Silkeborg og er formand for Forenede danske elbilister. Han mener, de fleste områder i Danmark godt kunne komme op i gear, hvad angår ladere.

- Med undtagelse af Frederiksberg tror jeg sådan set, at alle kommuner er bagefter, siger elbilejernes formand.

Et stort skridt

Formanden siger det med et grin. For generelt har han ingen interesse i at være negativ, når der kommer nyheder, som gør det lettere at være elbilsejer. 

Skulle han alligevel gøre en undtagelse, skulle det da være, at det efterhånden også er på tide, at det bliver nemmere at overskue, hvad en kilowatttime koster, når man sætter stikket i sin elbil.

- Jeg plejer at karikere det lidt og sætte et billede op: At lade en elbil er lidt som at tegne et mobilabonnement i 1980’erne. Det er helt uigennemskueligt. En af vores medlemmer har en Eon-ladebrik. Han betaler 4,90 kroner per KwH på en ladestander fra Eon. Hvis han bruger en anden app, betaler han 3,20 kroner for den samme strøm på den samme lader. Hvis han så bruger Plugshare, betaler han 6,11 kroner, siger formanden.

Fremover kan den udfordring altså blive skubbet lidt af vejen. Samtidig skal der flere elbiler på vejene, og flere ladestandere skal sætte fart på den udvikling. 

Formanden tror på, kommunernes engagement fremover vil sørge for, der kommer flere ladestandere uden for de store byer. Det vil gavne i det midt- og vestjyske.

- Det er et stort skridt frem, siger formanden.

Skive har pengene klar

En af de kommuner, som er helt elektriske for at kunne sende penge ud til bilopladere, er Skive Kommune. De har over de næste tre år sat fem millioner kroner af til flere ladestandere. 

Nogle af pengene skal gøre det lettere for hjemmeplejen at oplade de elbiler, man vil købe de næste år. Men nogle penge kan måske også bruges på at få flere ladere rundt om i kommunen. 

Med det politiske flertal på Christiansborg tegner der nu altså et billede af, at det kan lade sig gøre. For lovgivningen falder sandsynligvis på plads næste år.

- Vi er meget bevidste om, at vi skal have flere ladestandere. Det er også derfor, vi er så aktive med budgetlægningen, for så snart juraen er på plads, er vi indstillede på at rulle flere ladestandere ud, fortæller Skive Kommunes borgmester, Peder Chr. Kirkegaard.

Normalt er det ellers ikke sådan, at Venstre-borgmesteren eller kommunerne generelt jubler over at få lov til at bruge penge på noget, markedet eller staten også kunne betale. Men her gør borgmesteren altså en undtagelse, medgiver Peder Chr. Kirkegaard med et lille grin.

- Det er fornuftigt, vi som kommune også kan være med til at skabe fremdrift, siger Skive-borgmesteren.

Ventetid giver masser motion

Hos elbilernes formand er håbet, at der både kommer flere ladere med almindelig hastighed, men også flere hurtigladere her i landsdelen. For lige nu kan man godt få lov at vente nogle timer, hvis bilen skal lades tilstrækkeligt op. Det giver nogle udfordringer, mener formand Christian Nolsøe Nielsen. De fleste gange tager han de udfordringer med et smil.

- Jeg har aldrig fået så meget motion, som efter jeg fik elbil. Det er, fordi bilen skal holde at lade så længe, at jeg går en tur. Man kan altså også se det som en solstrålehistorie, efter jeg har ladet dieselhakkeren stå, lyder det med et smil i stemmen.

Den endelige aftale, der skal give kommunerne mulighed for at samarbejde med ladestander-firmaer, forventes at træde i kraft 1. april næste år.