Nyt system skulle give "stabil" togdrift - sender tog imod hinanden
Arriva kæmper med forsinkelser og aflysninger. Forklaringen skal findes i et nyt signalsystem, erkender Banedanmark. Venstre kræver handling.
Der var ikke sparet på de fine meldinger og løfter.
Ord som "stabil" og "bedre" var gennemgående for den pressemeddelelse som Banedanmark udsendte i midten af august, da et nyt, digitalt signalsystem til jernbanen fra Struer til Vejle endelig var klar i midten af august.
Men virkeligheden viser sig nu at være alt andet end "stabil" og "bedre".
Under og efter installeringen af det nye system har Arriva kæmpet med forsinkelser eller helt været tvunget til at aflyse flere afgange på strækningen mellem Struer og Vejle, da det nye signalsystem gentagne gange har voldt problemer.
- Det har været meget udfordrende. Systemet er ikke helt klar, og vi oplever problemer med at få køretilladelser, siger Jakob Gade Bro, der er tillidsrepræsentant for lokomotivførerne hos Arriva, der kører med hovedparten af passagertogene på strækningen fra Struer til Vejle.
I flere tilfælde har det nye signalsystem sendt tog på direkte kurs mod hinanden på den ét-sporede jernbane.
- Det er en situation, vi aldrig nogensinde har været vant til. Det er noget vi er oplært med, der ikke kan ske.
- Vi er tvunget til at sende det ene tog tilbage til den forrige station. Det er en smule pinligt, forklarer Jakob Gade Bro, der understreger, at en indbygget sikkerhedsfunktion i det nye system stopper togene før der opstår en farlig situation.
Nye problemer er opstået
I 2020 blev de digitale signalsystemer rullet ud på Thybanen. Her var der ifølge Jakob Gade Bro også flere børnesygdomme, men problemerne er nu blevet forstærket, da signalsystemet i dag er udrullet på fire Arriva-strækninger i Danmark.
- Der afslører sig nye problemer, som man ikke har set før.
- Computersystemet fungerer ikke, når der er uregelmæssigheder (små forsinkelser, red.), siger Jakob Gade Bro, der glæder sig over, at hovedparten af passagerne har udvist forståelse for de mange forsinkelser.
Hos Banedanmark, der er ansvarlig for den danske jernbane, erkender man, at signalsystemet er plaget af flere problemer.
- Jeg kan godt forstå, at personalet er frustreret og overasket, siger Janus Steen Møller, der er signaldirektør hos Banedanmark.
Han peger på, at problemerne blandt andet opstår, når køreplansdata lægges ind i systemet.
- Der er nogle fejl i dataene, der gør, at togene sendes imod hinanden, forklarer han.
Banedanmark og dets leverandør er nu i gang med at finde en løsning på problemet.
I mellemtiden understreger direktøren, at passagerer ikke skal frygte for deres sikkerhed:
- Der er ikke farlige situationer i det her, men jeg forstår udmærket passagerens frustration.
Venstre kræver redegørelse
Hos Venstre undrer transportordfører Kristian Pihl Lorentzen sig over det, han kalder en "jubel-pressemeddelelse" fra Banedanmark.
Venstremanden peger blandt andet på, at forsinkelserne går ud over de rejsende, der skal nå et DSB-tog i Vejle.
- Køreplanerne bliver ikke overholdt på grund af problemerne. Landsdelen bliver koblet af. Det er en alvorlig sag.
Kristian Pihl Lorentzen har nu bedt transportminister Trine Bramsen (S) om at redegøre for problemets omfang.
- Vi har betalt milliarder for systemet. Det er ikke uden grund. Vi skulle netop have gevinster i form af en mere stabil og regelmæssig drift, siger transportordføreren.
Transportminister Trine Bramsen har ikke haft mulighed for at stille op til et interview, men hendes ministerium har sendt et skriftligt svar.
- Jeg ser frem til at få en forklaring på sagen og drøfter gerne sagen med de andre ordførere, skriver hun.
Banedanmark oplyser, at man i løbet af en-to måneder vil have løst en stor del af problemerne på strækningerne i Jylland, så man kan operere en bedre punktlighed end på det gamle system.