Hundredvis af borgere skulle have styr på MitID: - Jeg tjekker, at fru Jensen er fru Jensen

Borgerservice i Ringkøbing-Skjern Kommune kan ikke følge henvendelserne om MitID, så derfor holdte de ekstraordinært åbent onsdag eftermiddag for at hjælpe folk med den nye platform.

2:12
Køen var konstant lang i de tre timers ekstra åbningstid på det gamle rådhus i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

Køen var lang foran borgerservice i Ringkøbing og Skjern onsdag eftermiddag, og alle var der af samme grund.

- Jeg skal over og have lavet det der NemID. Eller MitID hedder det. Jeg er sgu så dum med sådan noget, siger Hans Jørgen Damgaard fra Tarm med et grin.

Inden sommer skal alle med NemID have ændret det til MitID. Det er en app, som man bruger til at få adgang til for eksempel netbank eller borger.dk. Men den overgang har ikke været lige let for alle.

Man skal nemlig have opdateret sine ID-oplysninger. Noget der går nemt med en nyere smartphone, hvor man kan scanne sit pas. Men er man ikke udstyret men sådan en, må man ned på Borgerservice og give sig til kende. Ligesom Hans Jørgen Damgaard gjorde onsdag.

- Det er svært at finde ud af, og det giver noget irritation. Jeg ville hellere man gik i banken som i gamle dage. Men det er fint, at de laver det her initiativ, så jeg endelig kan jeg få styr på det, siger han.

Hans Jørgen Damgaard tog ned på borgerservice for at få styr på MitID.
Hans Jørgen Damgaard tog ned på borgerservice for at få styr på MitID.
Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

Borgerservice i Ringkøbing-Skjern Kommune holdte ekstraordinært åbent onsdag eftermiddag i tre timer for folk, der sku ha fornyet deres ID-oplysninger, så de kunne komme på MitID.

- Jeg tjekker, at fru Jensen er fru Jensen. Det er helt lavpraktisk at sige til systemet, at det her er den rigtige person, der bruger det her MitID, siger Kristoffer Bæk Oversø, der var en af seks, der stod bag skranken og hjalp borgerne videre på vejen mod MitID.

- Vi bliver bombarderet med henvendelser

Den ekstraordinære var da også en nødvendig. Det sidste lange stykke tid er borgerservice i Ringkøbing-Skjern nemlig blevet kimet ned af borgere, der bøvlede med overgangen til det nye system.

- Det har været hektisk. Vi har haft større efterspørgsel fra borgere, der ønsker en tid hos os, end vi kan efterkomme, så vi har været nødt til at lave nogle tiltag, der kunne imødegå det, siger lederen af borgerservice i kommunen, Torben Andersen, og fortsætter.

- Lige så snart vi lægger tider ud, man kan booke, så forsvinder de. Vi lægger løbene tider ud dagligt, men de er lynhurtigt væk. Vores digitale hotline bliver også voldsomt bombarderet, fordi vi ikke har flere tider.

Kristoffer Bæk Oversø (tv.) hjælper Hans Jørgen Damgaard videre med MitID.
Kristoffer Bæk Oversø (tv.) hjælper Hans Jørgen Damgaard videre med MitID.
Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

På denne eftermiddag blev der godkendt en masse ID-oplysninger, så borgerne i Ringkøbing-Skjern kan komme på MitID.

Blandt andet Hans Jørgen Damgaard, der fik at vide, at han faktisk havde styr på sine oplysninger, da han kom frem til skranken.

- Det var da en rar hjælp at få, og det var rart at se, hvad jeg skal gøre, for at komme helt igennem, fortæller pensionisten fra Tarm.

Borgerservice forventer at holde ekstra åbent som onsdag flere gange i løbet af foråret, så alle kan nå at have styr på MitID inden udgangen af juni.