Ulla tordner mod FlexTrafik: - Det er ikke et reelt tilbud

Regeringens kommende udspil med bestillingsbusser møder kritik, da FlexTrafik allerede nu er en dårlig løsning ifølge Ulla Rokkjær.

Ulla Rokkjær
Foto: Frederik Kortegaard, TV MIDTVEST

168 kroner.

Så meget skal Ulla Rokkjær fra Vedersø betale, hvis hun skal med et offentlig trafikalt tilbud til den nærmeste, større by, Ringkøbing. Og samme beløb, når hun skal hjem igen.

Men det er ikke en mulighed for hende og familien.

- Det, synes jeg, ikke er et reelt tilbud, fastslår hun.

Regeringens kommende landdistriktsudspil lægger op til, at FlexTrafik skal være en del af løsningen på at koble flere af yderområderne sammen med de større byer. Nærmere bestemt bestillingsbusser. Et udspil, der allerede har mødt kritik.

Samme kritik deler Ulla Rokkjær og familien i Vedersø, der har ca. 22 kilometer til Ringkøbing. Og det er, selvom hun ikke selv har brugt FlexTrafik.

- For at være fair, så har jeg ikke nogen oplevelse med FlexTrafik, fordi jeg var hurtig til at vælge det fra. Vi skal give 7 kroner pr. kilometer. Derudover kan der være flere med i bilen på ruten, og du kan ikke rigtig beregne, hvor lang tid det tager, konstaterer hun. 

Selv er hun godt klar over, at placeringen i Vedersø ikke er ensbetydende med de mest gunstige forhold for offentlig trafik, men alligevel er der centrale udfordringer. 

- Det er ikke muligt at få en hverdag til at fungere, når man skal til læge, tandlæge eller uddannelse, fortæller hun og pointerer:

- Vi forventer ikke, at der er de samme muligheder herude, men vi vil rigtig gerne have, der er mulighed for at føre en hverdag, hvor man ikke står fuldstændig alene.

Familien har i stedet måtte alliere sig med andre og lave samkørsel, når familien og børnene har skullet steder hen. 

7:27
For mange busser kører tomme rundt. Derfor foreslår regeringen at den kollektive trafik skal knyttes sammen med blandt andet busser på bestilling.