Billigere færgebilletter er den bedste hjælp for småøer
Sæt billetprisen på færger ned i juni, juli og august, lyder ønsket fra de danske småøer til ny sommerpakke.
Det vækker glæde på de danske småøer, at regeringen i et nyt udspil til en sommerpakke lægger op til at øremærke 200 millioner kroner til blandt andet nedsatte færgebilletter.
Det siger Dorthe Winther, formand for Sammenslutningen af Danske Småøer, der blandt andet tæller Venø og Fur.
- Der var ingen tvivl fra vores turisterhvervs side sidste år: Det var den bedste hjælpepakke, som gav den mest afsmittende effekt for dem.
- Det var sidste år dét, der var med til at hjælpe turisterhvervet med at holde skindet på næsen, lyder det.
Dorthe Winther håber, at pakken i år kommer i bedre tid, så både virksomheder og turister bedre kan planlægge.
- Det giver tid til at se på øernes infrastruktur i forhold til affald og toiletforhold. Men det giver også tid til at se på, hvordan man får folk gelejdet rundt på øen, så turisterne får oplevet kulturen på øerne.
Håber på billigere billetter sommeren over
Desuden ser man fra småøernes side gerne, at perioden med billigere billetter kommer til at gælde i både juni, juli og august.
- Vi ved, at danskerne også holder ferie i juni og august, så at sprede det ud over en længere periode med nedsatte takster vil give mulighed for, at flere kan komme afsted, siger Dorthe Winther.
Regeringen vil torsdag klokken 12.30 præsentere udspillet til sommerhjælpepakken. Den har ifølge TV2 en værdi på cirka 1,6 milliarder kroner.
Som en del af forrige års sommerpakke tilbød 53 danske færgeruter alle gående og cyklister gratis overfart i hele juli. Det er stort set alle indenrigsruter.
Desuden var prisen på færgebilletter sat ned i august og september.
Der blev som en del af initiativet også sat en million billige Orange-billetter til salg, ligesom også 50.000 rejsepas, som for 299 kroner gav fri rejse i otte dage med kollektiv trafik, blev udsolgt på tre dage.
Ifølge Dorthe Winther satte sidste års sommerpakke et vigtigt fokus på småøerne som mulige feriedestinationer.
- Det havde en kæmpe markedsføringseffekt, at man fra statens side gav gratis billetter og opfordrede til, at man tog ud på de danske øer. Det har vores turisterhverv nydt godt af.