Vildt Vingegaard-rygte dukker op igen: - Det kunne sagtens ske
Flere rygter peger på, at Jonas Vingegaards løbsprogram kan se noget anderledes ud i 2025.
Måske kommer Jonas Vingegaards kommende sæson til at se noget anderledes ud end tidligere.
Flere rygter peger på, at thyboen overvejer at stille til start i Giro d'Italia - det italienske svar på Tour de France.
Christian Andersen er sportsdirektør på det norske hold Uno-X Mobility og kender Jonas Vingegaard bedre end de fleste. De deler en fælles fortid på Skive-holdet ColoQuick.
Ifølge ham er det ikke urealistisk, hvis Vingegaard overvejer at ryste posen forud for næste sæson.
- Det er selvfølgelig svært at spå om, men hvis holdet vurderer, at det er en fordel for ham, kunne det sagtens ske, siger Christian Andersen.
Tilbage i september skrev det belgiske medie Het Laatste Nieuws, at Jonas Vingegaard er interesseret i at køre Giro d'Italia næste år. Torsdag meldte det italienske medie Quotidiano di Puglia, at han måske stiller til start.
Vingegaards eget hold, Team Visma | Lease a Bike, ønsker ikke at kommentere rygterne, men skriver i stedet til TV 2 Sport, at der fortsat bliver evalueret på den igangværende sæson.
Må graven i skuffen for at slå Pogacar
Jonas Vingegaard har stadig sin debut i Giro d'Italia til gode, og derfor kan det ifølge Christian Andersen være et personligt mål for thyboen at vinde den italienske Grand Tour.
Men nok så vigtigt kan det også være en måde at forberede sig endnu bedre til Tour de France i 2025.
- Vingegaard er nødt til at grave lidt i skuffen for at slå Pogacar næste år. Hvis han beslutter at køre Giroen, er det i hvert fald ikke et tilfældigt valg, siger Christian Andersen.
I 2024 lykkedes Pogacar med at vinde både Giro d'Italia og Tour de France - den såkaldte 'double'. En præstation, som de fleste ellers troede var umulig.
Derfor er det ifølge sportsdirektøren ikke usandsynligt, at Vingegaard bruger den italienske rundtur til at stå skarpere end nogensinde til Tour de France næste år.
- Tidligere har man sagt, at det var umuligt, men det lavede Pogacar om på. Rytterne er blevet langt bedre, når det gælder ernæring og har forbedret deres restitution, siger Christian Andersen.
Humanfysiolog peger på gennembrud
Andreas Breenfeldt Andersen, der er humanfysiolog på Aarhus Universitet fortæller også, at rytterne har lavet markante forbedringer de seneste år, når det gælder kost og ernæring.
Nu skal du som læser holde tungen lige i munden, men hvis du læser med, giver han muligt bud på, hvad der kan være en medvirkende årsag til, at rytterne tør begive sig ud i en 'Giro-Tour-double'.
Det handler om kulhydrater - et energigive næringsstof, som kan betegnes som kroppens benzin.
For 15 år siden kunne en rytter optage ét gram kulhydrater per minut, hvilket svarer til cirka 60 gram kulhydrater i timen.
Men i dag, siger humanfysiologen, kan rytterne træne sig selv til at optage to gram kulhydrater per minut - altså 120 gram i timen.
Hvis en rytter har kørt sig helt ud på en etape, vil rytteren dermed også være i stand til at optage flere kulhydrater, efter at løbet er slut.
- Og det vil alt andet lige forbedre restitutionen, hvilket er vigtigt i et treugers etapeløb, siger Andreas Breenfeldt Andersen.
- Han kan matche Pogacar
Humanfysiologen understreger, at han ikke kender Jonas Vingegaard præcise træningsdata, og derfor skal hans udtalelser tages med forbehold.
Alligevel synes han, det ville være spændende, hvis Jonas Vingegaard vælger at stille til start i Giro d'Italia.
- Hvis der er nogen, der kan vinde både Giroen og Touren, er det Pogacar og Vingegaard, siger han.
- Vingegaards evne til at restituere er eftersigende rigtig god, og i år kørte han næsten lige op med Pogacar, selvom han havde sit voldsomme styrt i foråret, uddyber han.
Også Christian Andersen tror på, at en 'double' kan være indenfor Jonas Vingegaards rækkevidde.
- Jeg tror, at han på mange måder har et niveau, der kan matche Pogacars. De to kan skabe nogle gode cykelløb sammen, afslutter han.