Virksomhed var ved at drukne i deres egen succes - men så fik de hjælp udefra
Onlineshoppen Rito, der sælger garn og hobbyartikler, mistede overblikket over deres lager, men ved hjælp af Erhvervshus Midtjylland har alt nu fået en plads.
Corona-pandemien fik mange af os til at starte nye fritidsinteresser, og mange valgte at kaste sig over strikkepinde, hæklenåle og andre hobbyaktiviteter.
Til stor glæde for onlineshoppen Rito i Skive, men interessen for at shoppe til de kreative sysler var så stor, at virksomheden havde svært ved at følge med.
- Vi sad med en fornemmelse af, at vi rodede, sejlede og lavede fejl overfor kunderne, fordi det gik så stærkt. På rekordtid gik vi fra 40 til 100 medarbejdere, og det skabte kaos på lageret, fortæller Dennis Drejer.
De strikkeglade kunder kan vælge mellem 27.000 varer på hjemmesiden, men med så mange varemærker på lageret, kan man hurtigt miste overblikket, fortæller Dennis Drejer.
- I så travl en periode laver man fejl, og vi har manglede simpelthen overblik over vores lager. Derfor tog jeg fat i Erhvervshus Midtjylland, og fortalte dem om vores problem. Vi havde brug for noget rådgivning og noget økonomisk hjælp til at komme i mål, fortæller Dennis Drejer.
Fornem førsteplads
Og virksomheden i Skive er langt fra de eneste. Erhvervshus Midtjylland har i 2021 hjulpet 6000 virksomheder med råd og vejledning, og for nylig fik erhvervshuset en fornem førsteplads i en undersøgelse fra Dansk Industri, når handlede om virksomheders tilfredshed.
-Det er jeg selvfølgelig utrolig glad og stolt af. Jeg tror, det er fordi, vi er gode til at sætte os i virksomhedernes sted, og så tror jeg, at dét, at vi er tilgængelige lokalt, gør en forskel, fortæller Erik Krarup, der er direktør i Erhvervshus Midtjylland.
I tre år har Erhvervshus Midtjylland vejledt midtjyske virksomheder i alt fra forretningsudvikling og eksportmuligheder til tilskudsansøgninger, og deres rådgivning har i høj grad hjulpet Rito i Skive.
- Vi var et par tusinde ordrer bagud, fordi vores logistik haltede, det har vi fået indhentet, samtidig med at vores rådgiver har hjulpet os med at finde frem til 200 punkter, hvor vi kan forbedre vores lagerstyring, fortæller Dennis Drejer.
Alle ting på lageret har fået en plads
Foreløbig har Rito nået 20 punkter, og det har ifølge Dennis Drejer gjort en stor forskel. Når medarbejderne på varelageret modtager nye varer, er proceduren, at de hurtigst muligt scannes ind og får en fast plads.
- Alle ting har fået et ”hjem”. Også en ting som palleløfteren. Den står nu på et tydeligt afmærket sted, og et foto viser, at her er dens plads. Vi har generelt fået en bedre fornemmelse for alle 27.000 varer, og metoder hvorpå vi sikre at blive ved med at have det, fortæller Dennis Drejer.
Tilbage i 2014 søsatte han onlineshoppen, og i dag er de 120 medarbejdere og sælger til seks lande. Og det kommende år vil Rito give sig i kast med de resterende 180 punkter på den lange liste. Og det bliver ikke sidste gang, Dennis Drejer ringer til Erhvervshus Midtjylland for at få hjælp til at løse et konkret problem i virksomheden.
- Jeg tager gerne kontakt igen for at få forbedret noget i vores virksomhed. Heldigvis har det administrative ikke været så slemt, som jeg havde frygtet. Johnny Kristensen var god til at guide mig og gøre ansøgningsprocessen simpel, så det har ikke afskrækket mig, understreger han.