Bag rattet med de berømte: Præsidenternes chauffør
Fra Kandis til Kongehuset. Søren Christensen har kørt med de største stjerner.
Det er ikke mange, som har kørt med præsidenter, de største sangstjerner i verden og toppen af erhvervslivet.
Men det har Søren Christensen, indehaver af Limo Group i Viborg.
Han var i lære som revisor, da jeg interviewede ham første gang som 23-årig i en direkte udsendelse på TV MIDTVEST i 1996 - for 28 år siden. I sin fritid kørte han limousineservice, som var grunden til, at han blev inviteret i tv.
I mere end 30 år har jeg, Anne Moulvad, arbejdet som journalist og tv-tilrettelægger.
Indimellem har jeg mødt mennesker på min vej, som jeg ikke har kunnet glemme.
De har fascineret mig og skilt sig ud fra mængden, som interessante enere.
Jeg mødte tilfældigt Søren Christensen igen på Smukfest for et par år siden, da han sad og ventede på en musiker i backstageområdet.
Mit interview med ham, i sin 7,5 meter lange Cadillac, poppede op. Måske kunne jeg huske det, fordi jeg aldrig havde fundet ud af, om han fik succes med sin drøm om at komme til at leve af sin drengedrøm, som i bund og grund handlede om at køre i lækre biler.
Vi aftalte, at jeg skulle besøge ham hjemme lidt uden for Viborg, hvor han bor med sin familie og en masse biler. Han har stadig sin Cadillac, som i dag er stort set pensioneret, men blev luftet under mit besøg.
Størst i Jylland
I de første seks år af Viborg Limousine Services levetid arbejdede Søren Christensen på deltid i sit firma. I 2001 tog han det endelige spring og blev chauffør på fuld tid.- Jeg kunne jo altid gå tilbage til mit revisorjob, hvis det ikke kom til at gå, fortæller Søren Christensen.
I 1999 begyndte han at køre for Udenrigsministeriet, og han øjnede et permanent karriereskift fra revisor til chauffør, men han husker overgangen som hård. Fra at have en normal løn, som kom en gang om måneden, til der ingenting kom.
Siden er det kun gået fremad. Viborg Limousine Service har skiftet navn til Limo Group, og er i dag det største limousineservice-firma i Jylland. I København findes der større konkurrenter. På landsplan findes der omkring 15 firmaer, som tilbyder limousineservice på et højprofessionelt plan.
Du kan få et 360-graders kig ind i en af Sørens Limousiner herunder.
Det er helt vildt, så mange kendte verdensborgere Søren har kørt med, tænker jeg, da han viser mig sit skab med minder fra sine mange køreture. Der er især mange ting med det amerikanske sejl, som præsidenterne forærer væk under besøg i udlandet.
Hvem er de sjoveste, du har kørt med, spurgte jeg om i hans spæde karriere for 28 år siden.
- Det var nogle, jeg var ude at køre med fra et firma, der skulle til Hirtshals. Det var vældig sjovt. De sad og snakkede og hyggede sig omme bagi. På lørdag skal jeg køre med Kandis, fortalte Søren stolt i 1996.
På det samme spørgsmål i dag, er svaret meget anderledes.
- Der er sket rigtig meget siden. Vi har kørt med præsidenterne Clinton og Obama. Vi har kørt biler under f.eks. franske og tyrkiske præsidentbesøg. Vi har kørt med kongelige, blandt andre dronning Margrethe. Ja, vores nye konge har jeg kørt med, da han var kronprins. Og nogle af verdens rigeste mennesker har vi kørt med. Så i dag har vi jo kørt med vanvittigt mange, smiler Søren, når han tænker tilbage på den sparsomme kundeliste i firmaets begyndelse.
Jeg bliver nærmest målløs, da jeg ser, hvilke sangere og bands han har transporteret rundt.
Dolly Parton, The Eagles, Depeche Mode, Rod Stewart, Snoop Dogg, Bryan Adams, Sinéad O'Connor, Tom Jones, Simply Red, Helmut Lotti, Duran Duran, Kraftwerk, Deep Purple, Johnny Logan og Melanie C, bare for at nævne 15 ud af en liste så lang.
De lange biler er yt
Jeg troede, at en limousine var lig med en lang bil, men det har ændret sig siden 1980'erne, hvor de lange biler var på mode.
Den lange Cadillac på 7,5 meter fra 1986 er stort set ikke i brug mere. I dag ejer Søren ni køretøjer, lige fra en Mercedes Sprinter bus til den nyeste i vognparken, en Mercedes S580e hybrid.
- Min Cadillac er et klenodie. Den vil jeg aldrig skille mig af med. Den er meget speciel for mig, men den er forældet i dag uden internet og fladskærm, siger Søren, men servicen er fulgt med over i de nye biler, fortsætter Søren, mens vi tager en tur i S580e med varme og massage i sæderne.
En flaske champagne kan man også stadig få.
Han fortæller også, at der er meget, han ikke fortæller om, da nogle kørsler er hemmelige for offentligheden. Han har meget få fotos fra sine kørsler.
Faktisk kun fra når kunden selv spørger, om han vil have et foto. Det var blandt andet Secret Service, der spurgte, om han ville fotograferes med Obama under besøget i Danmark i 2022.
- Det ville jeg jo gerne, så jeg steg ud af bilen og gik op på den etage, han var på Hotel d'Angleterre i København. Efter fotoet skulle jeg skynde mig ned ad trappen, da jeg skulle sidde klar i bilen, når han kom. Han tog jo elevatoren, griner Søren.
Det er op til kunden, om de overhovedet snakker sammen i bilen.
- Som chauffør skal du udvise konduite og pli. Man skal vide, hvornår det ikke er chaufføren, der holder en samtale i gang. En del kunder vil bare have ro eller sidde og arbejde, og så skal man jo tie stille, fortæller Søren.
Søren bor i sit barndomshjem med sin kæreste Helle og 6-årige datter Emily, og han er 3. generation på ejendommen.
Da hans far døde, flyttede Limo Group ind i det tidligere revisionskontor i de tilhørende lader.
Nu er kontoret fyldt med biler. Søren samler på gamle modeller. Hans far kunne regne den ud, men det kan Søren også. Han investerer i de gamle biler og er sikker på, at de kun bliver mere værd.
Sørens drøm er mere end gået i opfyldelse. I dag har han 25 freelancechauffører tilknyttet sit firma. Han kører ikke selv så tit mere, da han efter mange år på landevejen prioriterer at være mere hjemme ved familien.
Men han er stadig på 24-7, fordi kunderne ringer hele døgnet alle dage om året, når de skal transporteres. 50 procent af hans kunder er kendte rockstjerner, politikere eller præsidenter, og den anden halvdel er erhvervskunder, som hentes i lufthavne og køres til firmaer eller hoteller.
- Jeg synes, det er et fantastisk job. Det er det bedste, jeg nogensinde har gjort. Jeg er en glad mand, som har gjort mange af de ting, jeg gerne ville. Min filosofi er, at man skal være glad for at gå på arbejde, ellers skal man finde noget andet.
Få mange flere spændende historier i TV MIDTVESTs serie Solstråler ved at klikke nedenfor.