GoCollective fik påbud i juni: Aflyser stadig tog på stribe
GoCollective aflyser stadig masser af afgange, på trods af påbud fra transportministeren i juni, viser nye tal. Frustrationen hos brugerne er høj.
Den skrattende lyd i højttalerne får de ventende togpassagerer på banegården i Struer til at spidse ører:
”Toget til Vejle kl. 7.04, er desværre aflyst”.
I kølvandet på beskeden kommer spredte dybe suk og frustrerede udbrød.
Klokken er lidt i syv mandag morgen og pendlerne må vente til næste togafgang klokken 7.23.
Tømrerelev Lauritz Valentin er træt af situationen.
- Togene bliver virkelig tit aflyst og det er pissetræls, siger han.
Slagterlærling Rasmus Vigsø er enig.
- Det er nærmest hver anden dag, hvis ikke hver dag. Det er forfærdeligt.
Patrick Lauritsen tager hver dag toget fra Struer til Holstebro. Han er pædagogstuderende.
- Det er super frustrerende og irriterende, at man ikke kan regne med den offentlige transport i Danmark længere, mener han.
Påbud fra transportministeren
GoCollective har i årevis haft svært ved at leve op til deres mål om punktlighed. I juni i år var situationen så grel, at transportminister Thomas Danielsen (V) 19. juni gav togoperatøren et påbud om at rette op på situationen inden nytår. Ellers risikerede GoCollective at blive fyret.
Årsagerne til aflysningerne er mange og langtfra altid GoCollectives skyld. Ansvaret for problemer med signalsystemer, sikringsanlæg og spor ligger hos Banedanmark. Personalemangel og materielproblemer, som for eksempel mangel på reservedele, er GoCollectives eget ansvar.
Men konsekvensen for pendlerne er den samme. Uanset årsagen betyder aflysningerne, at de ikke når frem til tiden, med toget. Og det frustrerer.
Tager et tidligere tog
Flere af pendlerne denne morgen i Struer fortæller, at de forsøger at tage deres forholdsregler ved at tage et tog tidligere end det, de ville have taget, hvis togene gik efter planen. Blandt andet Patrick Lauritsen, som i princippet godt kan nå frem til tiden med togafgangen 7.23, men altid forsøger at komme med toget 7.04.
- Hvis toget 7.23 bliver aflyst, kommer vi for sent og det er et kæmpe problem, siger han og efterlyser at GoCollective indsætter togbusser, når de er nødt til at aflyse.
Pendlerne er utilfredse
2343 aflysninger på 130 dage
TV MIDTVEST har fået aktindsigt i antal aflyste strækninger i Jylland hos GoCollective siden 19. juni, hvor transportministeren gav sit påbud. Det er sket 2343 gange i perioden fra 19. juni til 27. oktober. Altså på 130 dage.
I 38 procent af tilfældene lå ansvaret hos GoCollective. Det er en forbedring i forhold til tidligere.
Administrerende direktør for GoCollective, Erik Poulstrup, erkender, at GoCollective stadig står med en stor udfordring og ikke får løst deres del af problemerne med aflysninger, natten over.
- Meget af det handler om at skaffe reservedele og få udført store vedligehold på vores togsæt. Her er vi stadig påvirket af den geopolitiske situation, der har medført større konkurrence om råmaterialer, som stål.
Erik Poulstrup er dog lidt mere optimistisk for fremtiden. Et tættere samarbejde med Banedanmark og nye leverandørsamarbejder, skal hjælpe tallene den rigtige vej.
- Vores prognose frem mod 2025 er, at vores indsats vil føre til en mere stabil drift, håber han.
Transportminister Thomas Danielsen har givet GoCollective resten af året til at få styr på deres del af ansvaret for antallet af aflysninger, som især har skyldtes udfordringer med materiel og personale. Ministeren har noteret sig, at GoCollective har forbedret sine tal, siden hans ultimatum.
Han erkender samtidigt, at det rammer passagererne ekstra hårdt, at jernbanenettet er i fuld gang med at blive opgraderet stort set alle steder i landet.
- Vi har et stort efterslæb på jernbanen. Banearbejdet betyder naturligvis i sig selv, at det påvirker togtrafikken, siger han.
Historisk opgradering af jernbanen
Trafikdirektør i Banedanmark, Peter Svendsen, forklarer Banedanmarks andel i aflysningerne med blandt andet en større opdatering af et nyt digitalt signalsystem, som har drillet gevaldigt de seneste måneder.
- I de seneste måneder har vi oplevet en del udfordringer, hvoraf hovedparten nu er løst, men som desværre medførte aflysninger og forsinkelser.
Også sporfornyelser, ombygning af stationer og elektrificering nord for Aarhus, har påvirket trafikken. Til gene for togpassagerene.
- Vi er i gang med en historisk stor fornyelse og opgradering af den danske jernbane i disse år og desværre kan det ikke undgås, at det påvirker den trafik, der kører samtidigt, forklarer han.