Pårørende beskylder bedemand for at snyde med begravelseshjælp

Både pårørende og en medarbejder hos Din Lokale Bedemand i Struer beskylder bedemanden for at snyde kunderne for penge. TV MIDTVEST har mødt bedemanden i skifteretten.

2:58
Da Rita Hamborg skulle planlægge sin mands, var det ikke uden problemer. Hun er en af flere bedemandskunder, der føler sig snydt.
Foto: Pernille Leftes Niclasen, TV MIDTVEST

”Den bedemand her skylder min mor 11.800 kroner i begravelseshjælp. Hun er ikke den eneste, der har penge til gode”

Teksten stod på et stort gult skilt, klistret til døren ind til bedemandsforretningen Din Lokale Bedemand i centrum af Struer. 

- Jeg satte det op på døren ud til vejen, for det her måtte andre faktisk gerne se. De må gerne se, at vi er i bekneb, og at han forsøger at tage røven på min mor, fortæller Betina Hamborg. 

I marts døde hendes far, og bedemandsforretningen Din Lokale Bedemand i Struer, med Søren Kirk i spidsen, blev bestilt til at hjælpe med alt det praktiske. 

- Vi har faktisk en smuk bisættelse, han gør et godt stykke arbejde. De er nærværende, og vi synes, det var rigtig fint, fortæller Betina Hamborg. 

Betina Hamborg satte to gange skilte på forretningens dør for at advare andre om bedemanden Søren Kirk.

Men allerede da de skulle betale for servicen, var der noget, som virkede mistænkeligt, mener hun. 

 - Allerede 19. marts forlanger han penge for begravelsen, og forlanger dem kontant med den begrundelse, at han er ved at skifte bank. Jeg siger, at vi er ligeglade med, hvordan han får dem, bare vi får en kvittering. Den får vi så aldrig, fortæller hun. 

Men det var først efter begravelsen, at det virkelige mareridt begyndte, fortalte hun og moren, Rita Hamborg. 

- Jeg får et brev fra Udbetaling Danmark om, at der er gået 11.800 kroner ind på Sørens Kirks NemKonto. Så ringer jeg til Udbetaling Danmark og spørger, hvorfor jeg ikke får dem på min konto. De fortæller, at det er normal praksis, at det går igennem bedemanden, fortæller Rita Hamborg. 

Men pengene kommer ikke.  

Du er ikke alene

Rita Hamborg har ret til begravelseshjælp, som er et offentligt tilskud, som udbetales til den afdødes pårørende som hjælp til de omkostninger, der er i forbindelse med begravelsen eller bisættelsen.

Den økonomiske hjælp afhænger blandt andet af, hvor mange penge den afdøde efterlader sig. Jo mindre formue, desto større hjælp. Rita Hamborg var berettiget til den højeste sats. 

Men pengene er blevet overført til bedemanden, som skal udbetale pengene til de pårørende. 

- Da vi ikke får dem, siger mor: ”Her er noget galt”. Men jeg siger til hende: ”Rolig nu, det er jo en bedemand, selvfølgelig gør han det, han skal gøre," erindrer Betina Hamborg. 

- Vi ringer til Søren et utal af gange. Han svarer også altid pænt, men det er altid med en undskyldning, for eksempel at det er sekretærens skyld, eller at han ikke lige har fået trykket på ”send”, eller fordi han var taget tidligt på weekend, siger Betina Hamborg. 

Derfor ringer hun til Udbetaling Danmark for at få svar. 

- Og i store vendinger siger hun til mig: ”Åh nej, ikke jer også” – de kendte godt problemet, siger Betina Hamborg.  

Problemet er også kendt blandt medarbejderne i Din Lokale Bedemand i Struer, fortæller en tidligere medarbejder. 

Ifølge Heidi Daugbjerg fik hun at vide af bedemanden, at han ville ordne de pengesager, som ikke var i orden.
Ifølge Heidi Daugbjerg fik hun at vide af bedemanden, at han ville ordne de pengesager, som ikke var i orden.
Foto: Allan Ødegaard, TV MIDTVEST

En morgen møder bedemandsassistent Heidi Daugbjerg Nielsen nemlig ind til et stort gult skilt på døren ind til forretningen. 

- Det er mig, der møder ind til det om morgenen, og det synes jeg ikke var særligt fedt. Jeg ved ikke, hvordan han reagerede på de her skilte, som var sat op, for han sad selv i Thailand på det tidspunkt, fortæller hun. 

Men hun vidste, at der var noget, som ikke var, som det skulle være. 

- Jeg har selv fået omkring 20 henvendelser fra pårørende. Jeg tror måske, der er endnu flere. De ringer og fortæller, at de har fået besked på, at begravelseshjælpen var udbetalt til bedemanden, men er frustrerede over, at de ikke har modtaget begravelseshjælpen endnu, selvom der er er gået en måned – måske tre, fortæller Heidi Daugbjerg Nielsen. 

Ingen kommentar 

Tirsdag mødte TV MIDVEST Søren Kirk og hans kurator ved Retten i Holstebro, da der var indgivet konkursbegæring imod ham og firmaet i skifteretten. Begge bekræfter, at virksomheden Din Lokale Bedemand er begæret konkurs. 

Søren Kirk afviste at fortælle sin side af sagen og vil ikke kommentere på beskyldningerne mod ham.

Søren Kirks bedemandsforretning i Struer er begæret konkurs.
Søren Kirks bedemandsforretning i Struer er begæret konkurs.
Foto: Allan Ødegaard, TV MIDTVEST

Jeg kan ikke holde til mere

For nyligt lagde bedemandsassistenten Heidi Daugbjerg Nielsen sin opsigelse i virksomheden. 

 - Det er frustrerende at få de opkald fra kunder, som ikke har fået sine penge. Det gør mig ked af det. For jeg ved, hvor stor en sorg de har været i, når det er mig, der har hjulpet dem igennem det her dødsfald, siger hun. 

Så efter noget tid med flere sager fik hun nok. Nu står hun frem med sine beskyldninger for at rense sin samvittighed, siger hun.

- Jeg vil gerne understrege, at det ikke er mig, der har gjort noget forkert. Jeg har ytret mig, og gjort, hvad jeg kunne, så nu er det på tide at lægge det hele frem. Så jeg har sagt op, for jeg har stået model til alt for meget gennem årene, og det kan jeg ikke holde til mere, siger Heidi Daugbjerg Nielsen. 


Man bør kunne stole på en bedemand

Betina og Rita Hamborg har forsøgt at politianmelde bedemanden, men uden held. Ifølge dem får de at vide, at eneste mulighed er at gå i fogedretten. Men det vil koste dem for mange penge, og derfor gik datteren Betina i gang med et alternativt opråb. 

- Først da vi har sat to gule skilte op, kommer der penge på min konto. Det har taget halvanden måned, fortæller Betina Hamborg. 

Rita Hamborg glæder sig over, at hun har kunnet få hjælp fra sine børn. Havde hun været alene, havde hun opgivet, siger hun. 

- Hvor meget hører man lige efter, når man samtidig sidder og har mistet mand, kone, søn eller datter? Du har altså nok at tænke på, og der bliver sagt og skrevet en masse. Der er meget at holde styr på ved et dødsfald, påpeger hun. 

Betina Hamborg lagde også et opslag på Facebook, hvor hun fortalte om den manglende begravelseshjælp. Så fik hun en henvendelse fra en anden, som havde oplevet samme hos bedemanden, siger hun.
Betina Hamborg lagde også et opslag på Facebook, hvor hun fortalte om den manglende begravelseshjælp. Så fik hun en henvendelse fra en anden, som havde oplevet samme hos bedemanden, siger hun.
Foto: Pernille Leftes Niclasen, TV MIDTVEST

For hende var begravelseshjælpen helt nødvendig. Hun havde lånt penge til at betale for bisættelsen. Penge som hun uden hjælpen ikke ville kunne betale tilbage. 

- Jeg er lettet, fordi jeg nu er ude af det. I en overgang kunne jeg slet ikke fungere, fordi jeg tænkte på det hele tiden. Så det betyder rigtig meget, at det er ovre. Nu behøver jeg ikke tænke mere over det. Nu kan jeg sove om natten igen, fortæller Rita Hamborg. 

Men oplevelsen har været "rigtigt grim", siger hun. 

- Aldrig havde jeg troet, at jeg skulle ud i sådan noget her. Jeg kunne slet ikke forestille mig, at han ikke ville give os pengene. Jeg tænker bare: Hvis ikke man kan stole på en bedemand, så ved jeg snart ikke, hvad man skal. 

I juni gik også hendes søn bort, og her har familien brugt samme bedemand. For dem, og alle andre kunder i butikken, håber hun, at bedemanden bliver stoppet. 

Det samme håber den tidligere medarbejder Heidi Daugbjerg Nielsen. 

- Jeg håber, at han indser, hvad han har gjort, siger hun.