Ville lappe hul med højere priser på parkering - men det giver bagslag

Silkeborg Kommune har forsøgt at lappe et millionunderskud ved at hæve parkeringsafgifterne i Midtbyen, men det er ikke gået som håbet.

Nu skal man have pengepungen frem, når man skal parkere flere steder i Silkeborg.
Nu skal man have pengepungen frem, når man skal parkere flere steder i Silkeborg.
Foto: Palle Herløv, TV 2 Østjylland

En times gratis parkering er fjernet, parkeringsudgiften er hævet fra 10 til 15 kroner, og et årskort til parkering er steget med næsten 2000 kroner.

Alt det har Silkeborg Kommune gjort indenfor et år, i håb om at øge deres indtægt. Men dét har givet bagslag.

- Det er over smertegrænsen og alt for dyrt. Folk begynder at finde alternative steder, siger Ulla Christiansen, som bor i Hammel, men ofte kommer i Silkeborg.

Og noget tyder på, at hun har ret. Der er nemlig langt færre biler på betalingsparkeringspladserne i Silkeborg, end der plejer at være.

Ender i millionunderskud

Kommunen stod til at ende med et underskud på fem millioner kroner på parkeringsområdet, og håbet var, at de øgede parkeringsafgifter ville lappe hullet, så budgettet gik i nul.

Men det er ikke gået helt efter planen.

- Vores underskud på parkering går fra fem millioner kroner til to millioner kroner, siger formanden for Plan- og Vejudvalget i Silkeborg Kommune, Martin Jakobsen fra Konservative.

Martin Jakobsen bekræfter nemlig Ulla Christiansens teori, og fortæller, at det har vist sig, at færre vil parkere på pladserne, nu hvor det er blevet dyrere.

Derfor er indtægten ikke blevet helt lige så høj, som man havde troet.

Går ud over butikkerne

Silkeborgenseren Bendix Østergaard udtrykker også en frygt ved, at bilisterne holder sig væk fra parkeringspladserne i midtbyen.

- Det jager jo kunderne væk fra butikkerne. Det er synd for butikkerne, siger han, og fortæller at han også selv er stoppet med at køre ned til byen, når han skal være der i mere end en time. I stedet tager han elcyklen.

Men i følge byens city manager, Pernille Varde Perigaard, så kan de høje parkeringsafgifter ikke alene tage skylden for, at kunderne bliver væk fra de fysiske butikker.

- Det er ikke en faktor, der kan stå alene. Alt tyder på, at vi har at gøre med en ændret forbrugeradfærd generelt, siger hun.

Dog hæfter hun sig ved, at kunderne nu kun kan parkere gratis i en time.

- Der kan man måske lige nå ind til en hurtig shoppetur. Men kunderne når ikke rigtigt rundt i gaderne, hvis de ikke vil betale ekstra, siger Pernille Varde Perigaard.