Enøjet kat i retten: Familien Sørensen vil have Snuske hjem
Den enøjede kat, der både hedder Lilly og Snuske, er centrum ved Retten i Viborg fredag. To parter strides om, hvem katten tilhører.
Fredag er en enøjet kat centrum for et retsmøde ved Retten i Viborg. Jesper Sørensen fra Stoholm har sammen med sin kone trukket dyrlæge Lise Svejgaard i retten. For hun har den kat, de kender som deres. Snuske kalder de den - men efter at hun har adopteret den, har den fået navnet, Lilly.
Retten har været nødt til at flytte retsmødet til et andet lokale på grund af pladsmangel hos tilhørerne. Interessen for sagen er altså større, end retten på forhånd havde forventet.
Sagen begyndte i forsommeren, 2017, da familien fandt ud af, at katten - der ifølge familien var løbet hjemmefra - var havnet hos dyrlægen på Egelund Dyreklinik i Raunstrup.
Her var katten blevet opereret og behandlet - blandt andet havde den fået fjernet et øje. Alt i alt har dyrlægen angiveligt brugt, hvad der svarer til 36.000 for at få katten på ret køl igen.
Først ville hun godt aflevere katten tilbage, hvis familien betalte prisen. Det ændrede sig, fordi familien ifølge dyrlægen ikke kunne tage vare på katten. Samtidig fik hun katten chippet og øremærket, hvilket betød, at ejerskabet formelt set overgik hende.
Nu er sagen havnet ved retten i et civilt søgsmål. Familien vil have katten tilbage, og den skal udleveres inden for 14 dage. Det er det udgangspunkt, Jesper Sørensen og hans kone er mødt op i retten med.
Et væsentligt punkt i sagen er, om katten har været fremlyst godt nok. Altså om det har været tydeligt længe nok, at katten blev indleveret på dyreklinikken, så familien kunne finde ud af det og gøre opmærksom på, at katten var deres.
Havde 25.000 med - ikke nok
Den dag, familien via Facebook fandt ud af, at katten var på Egelund Dyreklinik. Jesper Sørensen ringede til dyreklinikken, hvor han angiveligt fik at vide af Lise Svejgaard, at familien skulle betale 10.000 kroner for at få katten tilbage. Ifølge Jesper Sørensen steg prisen efterfølgende til 25.000. I retten er det kommet frem, at familien, da de tog ud og for at hente katten, havde taget 25.000 kroner med, som Jesper Sørensen havde lånt af en kammerat. Men på dyreklinikken steg prisen yderligere til 36.000.
Derfor tilbød sønnen, der i 2014 havde fået katten i fødselsdagsgave, at betale 100 kroner om måneden i afbetaling for at få katten med hjem. Men det hjalp ikke. Jesper Sørensen har forklaret i retten, at Lise Svejgaard til sønnen, Thor, sagde:
- Du ved godt, at din kat har det bedre hos mig, end den har det hjemme hos dig.
Dyrlæge: Fik nok
I vidneskranken har Lise Svejgaard forklaret, at katten kom ind på dyreklinikken stærkt medtaget. Hun kunne godt aflive den, men der var noget ved netop denne kat, der gjorde, at hun sagde stop. Angiveligt kan hun godt aflive flere katte om ugen, fordi de kommer ind i en meget dårlig forfatning. Men hun valgte at behandle og operere katten. Efterfølgende blev katten fremlyst gennem Dyrenes Beskyttelse i tre dage, hvorefter Lise Svejgaard adopterer den.
At prisen steg skyldtes ifølge Lise Svejgaard, at der var visse komplikationer i forhold til kattens tilstand. Hun kender ikke noget til de 25.000.
- Jeg har ikke hørt om de 25.000 kroner før. Det er nyt for mig, siger hun i retten.
Flere gange under dyrlægens forklaring viser Jesper Sørensen og hans kone tegn på, at de er uforstående over for det, hun siger. Det virker ret klart, at de to parter er uenige om hændelsesforløbet. Blandt andet siger dyrlægen i retten også, at hun ikke har behandlet katten tidligere - selvom hun ifølge familiens advokat, Camilla Elb, i pressen tidligere har sagt noget andet.