Virksomheder i landsdelen må have røde ører
Det siger næsten sig selv, at flyruten mellem Midtjyllands Lufthavn og København ikke kan fortsætte.
Som TV MIDTVEST kan fortælle, er antallet af passagerer alt, alt for få.
Derfor er det i bund og grund heller ikke nogen overraskelse, at lufthavnens formand, Viborg-borgmester Ulrik Wilbek (V), siger, at han ikke længere tror på projektet - at han anser det for værende sandsynligt, at AIS Airlines dage på ruten snart er talte.
Uagtet logikken i ovenstående må der alligevel være virksomheder i landsdelen, som har røde ører.
For et år siden, da flyruten også var døende, var der i dele af det midt- og vestjyske erhvervsliv ingen grænser for, hvilken katastrofe det ville være, hvis muligheden for at sætte sig i en flyver mellem Karup og København forsvandt. Hos nogle fik man det indtryk, at Midt- og Vestjylland nærmest ville gå nedenom og hjem, hvis ikke flyforbindelsen blev holdt i live.
Og mon ikke også, at der er en transportminister - Thomas Danielsen (V) - som er valgt her i landsdelen, som tænker, ”hvorfor i alverden skulle jeg gå i brechen for Midtjyllands Lufthavn? Hvorfor skulle lufthavnen for et år siden have et milliontilskud, når kun så få har gidet at flyve?”
Læg dertil, at ministeren - med de milliontilskud, han på vegne af regeringen fik trukket i tøjet - blottede sig selv og satte sin bagdel i klaskehøjde, fordi han meget, meget let kunne blive beskyldt for at favorisere sin egen hjemmebane - der, hvor han er valgt.
Og til hvilken nytte, fristes man til at spørge? Når behovet alligevel ikke var der.
Når det er sagt, så vil det - når og hvis flyforbindelsen mellem Midtjylland og København forsvinder for altid - også være en identitetsmarkør, som er væk.
At man som midt- og vestjyde har kunnet sige, at ”vi har en lufthavn og en flyforbindelse til København” har betydet noget.
Det har der noget 'schwung’ over. Det har kunnet noget. Indtil, det ikke kunne det mere. Og det synes, ifølge Ulrik Wilbek, at være nu.