Coronakrisen hjælper onlinehandlen: Salget af bøffer og fisk er eksploderet
Faren for coronasmitte får mange til at købe deres mad på nettet, og det nyder flere virksomheder godt af.
Der skal stadig mad på bordet, selv om restauranterne har lukket for gæster, og det kan mærkes hos flere virksomheder, der leverer mad direkte til hoveddøren.
Hos online-slagteren Mr. Beef i Ringkøbing har de så travlt, at de kæmper med at følge med efterspørgslen.
- Jeg forventer, at vi inden sommer er blevet dobbelt så mange ansatte, som vi er nu, siger direktør Ole Østberg.
Virksomhed har femdoblet omsætningen
Den fire år gamle kødleverandør deltog tidligere på året i DR-programmet Løvens Hule, og det var med til at sætte skub i omsætningen, som på kort tid steg til det dobbelte.
Nu har coronakrisen presset omsætningen endnu længere op, og hos Mr. Beef vurderer man, at der lige nu bliver omsat for fem gange mere sammenlignet med sidste år.
- Onlinehandel har virkelig bidt sig fast på fødevareområdet. Vi tænker selvfølgelig på, hvor længe det her kan blive ved og hvad der kommer til at ske på den anden side. Vil omsætningen stadig være lige så stor næste måned? Derfor har vi holdt lidt igen med at ansætte nye folk, siger Ole Østberg.
500 kasser fisk om ugen
Også fra havnen i Thyborøn bliver der sendt masser af mad ud med posten. Iversen Fisk har solgt frisk fisk og skaldyr i 70 år, men onlinehandlen har gjort en stor forskel for butikken.
- Vi har ramt en nerve i de her tider. Folk kommer fra steder i landet, som vi slet ikke er vant til. De finder os på nettet, og så bestiller de fisk fra Thyborøn. Det er sjovt, siger Martin Hansen, der er webshopmanager hos Iversen Fisk.
Virksomhedens fiskesalg er fordoblet, og lige for tiden sender de 500 flamingokasser med fisk ud hver eneste uge.
- Vi er meget glade for, at der er kommet ekstra gang i forretningen, men vi er selvfølgelig kede af, at det er på grund af en coronakrise, som har kostet så mange andre folk deres arbejdsplads. Derfor er det også lidt svært at gå og juble, siger Martin Hansen.
Også hos Mr. Beef går tankerne til de brancher, der har det svært.
- Restriktionerne skal ikke fortsætte længere end højst nødvendigt. Vi skal have Danmark åbnet hurtigst muligt. Det er min klare holdning, at tingene er, som de er nu, men jeg tror ikke, det får nogen indvirkning på os fremadrettet, siger direktør Ole Østberg.
I 2019 omsatte Mr. Beef for 10 millioner kroner, mens de i år forventer at ramme en omsætning på 30 millioner kroner.