Efter gaslækager: Landsdelens forsyningsselskaber skruer op for sikkerheden
Gaslækagerne ved Bornholm stiller nye krav til forsyningsselskaberne. I Midt- og Vestjylland er man langt.
De Midt- og Vestjyske forsyningsselskaber arbejder lige nu på højtryk for at øge sikkerheden på deres gasledninger og elkabler.
Det sker på baggrund af lækager på to gasledninger i Østersøen.
- Vi fik beskeden i går nat - Og fem timer senere havde vi implementeret en række tiltag for at øge sikkerheden i virksomheden, siger Carsten Bryder Thejls, direktør for netselskabet N1, der ejer en stor del af de elkabler, der ligger i Midt- og Vestjylland.
Af sikkerhedsmæssige årsager kan direktøren ikke nævne, hvilke konkrete initiativer der er sat gang i, men det handler både om kontorfaciliteter, elnet og styrkelse af den digitale side.
Et niveau op
Energistyrelsen har besluttet, at el- og gassektoren skal op i beredskabsniveau. Det betyder, at vi nu er i orange, som er det næsthøjeste trin. Niveauet betyder samtidig, at selskaber skal være opmærksom på sikkerheden af deres anlæg.
Og for direktøren, giver det god mening, at der skal oprustes.
- For os er det klart, at vi skal op i beredskabsniveau, for lige nu er der større opmærksomhed på os, siger Carsten Bryder Thejls.
Elselskabets kabler forsyner 750.000 husstande i Jylland med strøm, som blandt andet består af Holstebro, Silkeborg og Herning kommune.
Hos Henrik Pedersen, direktør for forsyningsselskabet Energi Hurup, har gårsdagens nyhed også betydet, at der er kommet lidt ekstra bevågenhed.
- Vi har normalt 24-timers vagtberedskab, så på den måde har vi ikke ændret noget, men for ikke at komme i en situation, hvor der ikke er vand og varme til forbrugerne, så håber vi på at sætte endnu en nødgenerator op. Vi kan godt klare os uden nu, men vi tør ikke lade være fortæller han.
Om der kommer en ekstra nødgenerator, er en beslutning, som bestyrelsen skal tage stilling til i aften.
Energi Hurup er et forsyningsselskab som både leverer el, vand og varme.
Forbrugerne skal ikke kunne mærke situationen
Det er dog vigtigt for Carsten Bryder Thejls at understrege, at initiativerne og det øgede beredskab ikke skal kunne mærkes hos kunderne.
- I enhver krisesituation skal man forholde sig roligt, så det bedste vi kan gøre, er at have en rolig bevågenhed, hvor vi er opmærksomme på, hvad der sker.
Også hos Energi Hurup er man opmærksomme på at være rolige og hjælpe forbrugerne i en krisetid.
- Vi kan godt fornemme en vis uro blandt vores kunder, også på grund af de stigende elpriser, men vi forsøger, at rådgive dem så godt som muligt, siger Henrik Pedersen.