Fast Arbejde

Tiårsplanen blev indfriet efter to: Er blandt landets bedst sælgende ejendomsmæglerbutikker

Simon Freund Jensen åbnede egen ejendomsmæglerforretning for otte år siden uden et eneste hus at sælge. Sidste år solgte hans butik ejendomme for i alt 1,4 milliard kroner.

9:14
Danbolig: De sælger i døgndrift og har på kort tid kæmpet sig op i den danske elite. Deres arbejdsuge går langt ud over de 37 timer, men det er vilkårene, når man ikke bare vil være tredjebedst.
Foto: Bent Løkke Leth, TV MIDTVEST

For de fleste af os er det en ret stor ting, når vi skal købe eller sælge en bolig. Men hos Danbolig i Silkeborg kan man roligt sige, at det der med køb og salg er blevet en hverdagsting. Og det er en fordel, hvis man kan lide at arbejde – meget.

- Min telefon er nærmest åben fra klokken otte om morgenen til klokken 22 om aftenen. Man kan godt vælge at lukke sin telefon ned, og så kan det være, man går glip af nogle ting. Men personligt har jeg det sådan, at hvis jeg sætter et hus til salg, så skal jeg også være tilgængelig, hvis der er kunder, der ringer og spørger om noget, siger ejendomsmægler Henriette Hagemann.

Selvom mæglerne på kontoret er konkurrenter, så har de også et stort sammenhold, hvor de hjælper hinanden, hvis for eksempel en pris på en bolig skal fastsættes.
Selvom mæglerne på kontoret er konkurrenter, så har de også et stort sammenhold, hvor de hjælper hinanden, hvis for eksempel en pris på en bolig skal fastsættes.
Foto: Bent Løkke Leth, TV MIDTVEST

Siden 2015 har butikken i Silkeborg solgt 2500 boliger. Faktisk er de så dygtige til det, at de er blandt de tre mest sælgende ejendomsmæglerbutikker i landet. Men ifølge én af de tre indehavere, så er målet endnu ikke nået.

- Vi skal være den største og mest sælgende ejendomsmægler i Danmark, siger Simon Freund Jensen, Indehaver af Danbolig Silkeborg.

Og det der med at sælge et hus er ikke helt så ligetil længere, selvom mange måske tror det.

- Der er en stor lovgivning, som bare bliver mere og mere udvidet fra år til år, så der er rigtig mange juridiske aspekter, man skal have styr på som ejendomsmægler. Vores købsaftaler er for eksempel over hundrede sider i dag, hvor den kun var to sider for femten år siden, siger Simon Freund Jensen.

Henriette Hagemann kan godt lide, at hendes job ikke er fra 8-16. Hun elsker konkurrencen i faget, og så føler hun et kæmpe ansvar, når hun hjælper andre mennesker med at sælge deres bolig.
Henriette Hagemann kan godt lide, at hendes job ikke er fra 8-16. Hun elsker konkurrencen i faget, og så føler hun et kæmpe ansvar, når hun hjælper andre mennesker med at sælge deres bolig.
Foto: Bent Løkke Leth, TV MIDTVEST

Det er ikke kun papirarbejdet, der fylder meget. Der følger også et stort ansvar med, når man sælger huse, som skal fyldes med drømme, eller som har været fyldt med drømme.

- Hvis der er dødsfald eller skilsmisse, så er det jo netop der, vi kan gøre en kæmpe forskel. Så kan vi sørge for at tage over på nogle ting og lave et glat forløb, uden at sælgerne skal tænke så meget på det. Det synes jeg er et kæmpe ansvar, og det forpligter, siger Henriette Hagemann.

Sociale medier sælger bedre end avisannoncer

Der er fart på boligsalget. Og måske kan de sociale medier tage en del af skylden for det.
For en salgsannonce i avisen er ikke længere nok. En stor del af salg og markedsføring foregår også ved hjælp af de sociale medier.

En salgsannonce i avisen er ikke længere nok. De sociale medier bliver brugt mere og mere for at få solgt boliger.
En salgsannonce i avisen er ikke længere nok. De sociale medier bliver brugt mere og mere for at få solgt boliger.
Foto: Bent Løkke Leth, TV MIDTVEST

- Det er, der vores kunder er. Det er, der vi både har købere, sælgere og dem der ikke ved, at de gerne vil ud og finde deres nye drømmehus. Men vi kan gå ud og appellere til nogle følelser på de sociale medier, siger Rebecca Springer Nielsen, der er freelance marketingkonsulent i virksomheden.

Hun laver blandt andet videoer til de sociale medier. Senest har hun lavet en facebookkonkurrence i samarbejde med en lokal restaurant.

- Mit primære arbejde er ikke at lave facebookkonkurrencer. Vi vil selvfølgelig gerne holde på vores følgere, og ved at lave en konkurrence bliver vi måske lidt større på vores sociale medier, og det gør, at vores medier måske vokser lidt, og i særdeleshed gør det også, at vores følgere bliver fastholdt på medier, siger Rebecca Springer Nielsen.