Verdensomspændende projekt til Herning: Skole vil gøre verden til et bedre sted

Fattigdom, klima og uddannelse er alle sammen del af UNESCOs 17 verdensmål. Eleverne på Lindbjergskolen i Herning kommer til at arbejde med alle 17.

Mathlida og Lærke her er ved at uddanne sig til verdensmålsambassadører.
Mathlida og Lærke her er ved at uddanne sig til verdensmålsambassadører.
Foto: Bent Løkke Leth, TV MIDTVEST

Landsdelen har netop fået to UNESCOs verdensmålsskoler. Den ene er EUC Nordvest i Thisted, og den anden er Lindbjergskolen i Herning.

UNESCOs verdensmålsskoler består af et verdensomspændende skolenetværk, der forpligter sig til at arbejde med globalt medborgerskab og bæredygtighed.

- Det er kæmpe stort! Vi er en helt ny skole, så verdensmålene er jo både et rigtig godt humanitært projekt, og det er også noget, der kan binde os sammen i vores nye identitet som skole, siger Karoline Renberg, der er leder af projektet omkring verdensmålene på Lindbjergskolen i Herning.

Det globale netværk består 11.500 skoler i 182 lande. I Danmark er cirka 35 skoler en del af netværket. 

- Det at være en del af verdensmålene, det er både at stadfæste en global og en lokal tankegang hos børnene. Vi synes, at målene er rigtig vigtige, fordi de giver vores elever en indsigt i, at de kan gøre en forskel, siger projektlederen på Lindbjergskole.

Ikke nok med at være en del af projektet, så har Lindbjergskolen allerede fået en venskabsskole i Sao Paulo.

Verdensmålsambassadører

Et af de tiltag, som skolen har lavet som del af verdensmålsprojektet, er at uddanne nogle af skolens elever til verdensmålsambassadører. 

To af dem er Lærke Egebjerg Almaas og Mathilde Jokumsen, der begge går i 9. klasse på Lindbjergskolen. 

- Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lære mere om det, og hvad det egentlig handlede om. Og hvordan jeg selv kan gøre en indsats for at nå målene, siger Mathilda Jokumsen.

- Det har altid interesseret mig at kunne gøre verden til et bedre sted, så jeg synes, at det var en fed mulighed at kunne hjælpe andre med at forstå det, siger Lærke Egebjerg Almaas.

Deres opgaver besår blandt andet af at gøre både elever og lærere på skolen klogere på målene. 

- Jeg vil gerne være med til at sprede budskabet, for det er nogle mål, der er vigtige for alle i hele verden, som vi gerne skulle opnå på et tidspunkt, siger Mathilda Jokumsen. 

Man kan gøre en forskel

Selvom projektleder Karoline Renbjerg godt ved, at en enkelt skole ikke kan redde hele verden, mener hun, at man kan være med til at ændre opfattelsen. 

- Vi kan ikke ændre verdens CO2-udslip, og det kan vi heller ikke i Danmark, selvom vi lever op til alle vores mål, men vi kan i hvert fald være forgangspersoner i at vise det gode eksempel, siger Karoline Renbjerg. 

- En pige i tredje klasse går måske ikke ind og laver en 'Greta Thunberg', men det er bevidstheden om, at når du er forgangsbarn, så spreder det ringe i vandet, fortsætter hun.

Derfor har skolen også givet alle elever en plastikdrikkedunk, som kan genbruges massevis af gange. 

Skolen kommer også til at afholde temauger, hvor eleverne sammen kan arbejde konkret på nogle af målene.