Flere og flere bliver væk, når de har reserveret bord: Sådan har de løst problemet

Restauranterne mister omsætning, når kunder bare bliver væk fra en reservation, og problemet bliver større og større.

Emil Andreasen, Restaurant Ja.
Emil Andreasen, Restaurant Ja.
Foto: Alexandra Lund Lysgaard, TV MIDTVEST

Kunne du finde på at bestille bord på en restaurant - og så bare blive væk?

Måske ikke, men det er der mange andre, der kan. Faktisk er det et stigende problem, viser en undersøgelse, som brancheorganisationen Horesta har fået lavet.

Men hos et spisested i Holstebro har de selv løst problemet. 

Hos Restaurant Ja skal man simpelthen give sine kreditkortoplysninger, når man bestiller bord. Hvis man så ikke dukker op, bliver der trukket et fast beløb - en "bøde" - per person.

Metoden virker, fortæller medejer Emil Andreasen fra Restaurant Ja.

- Jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om, hvornår vi sidst har haft nogle "no shows" (gæster, der ikke dukker op, red.), siger han.

Det betyder dog ikke, at tiltaget har været super populært.

- Der har da været nogen, der har brokket sig og har syntes, at det var besværligt, siger Emil Andreassen.

Men restauranten var nødt til at gøre noget.

- Vi prøvede på et tidspunkt, at et selskab på 18 personer bare blev væk, fortæller medejeren.

Et stigende problem

Hos brancheforeningen Horestas afdeling i Silkeborg er man udmærket klar over problemet, som man har oplevet som stigende gennem de senere år.

Jakob Beck Wätjen, der er regionsformand hos Horesta Midtjylland, pointerer, at problemet med udeblivelse fra bordreservationer især findes i de større byer.

Og samtidig er der en uheldig trend, som vinder mere og mere frem.

- Det er, at man booker bord flere forskellige steder allerede før, man har bestemt sig for, hvor man vil tage hen, fortæller han.

Og så udebliver man ellers bare fra de andre reservationer - uden at afbestille.

Jakob Beck Wätjen kan sagtens se det smarte i Restaurant Ja's metode med kreditkortoplysningerne, der skal afleveres. Og der findes også andre måder at komme problemet til livs.

- Jeg tror, at flere og flere restauranter vil indføre et gebyr for en bordbestilling. De penge bliver så modregnet, når man betaler på restauranten, påpeger han.