Uddannelsesdebat i Nørre Nissum: - Børn forstår ikke konsekvenserne af teknologiske algoritmer
De næste to dage er der Uddannelsesdabat i Nørre Nissum. Her vil op mod 2000 deltagere diskutere enmnet Dannelse i en TECH-tid.
For sjette år i træk er det torsdag og fredag i denne uge muligt at komme til Uddannelsesdebat. Arrangementet er uddannelsernes svar på et folkemøde.
Uddannelsesdebatten, som finder sted i Nørre Nissum, vil huse cirka 2000 deltagere fra det uddannelsespolitiske område og får besøg af profiler som Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil og Forsknings- og Uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen.
Dannelse i en TECH-tid er årets tema, og her skal det blandt andet diskuteres, hvordan man bedst muligt udnytter teknologiens muligheder i uddannelsessystemet, samt hvordan man klæder børn på til at begå sig i en teknologisk tid.
- Man taler meget om, at børn i dag er digitalt indfødte. Det mener vi ikke, de er. De er gode til at finde rundt på nettet, men de har svært ved at forstå konsekvenserne af eksempelvis teknologiske algoritmer, siger Morten Bramming, der er projektleder på Uddannelsesdebatten.
Debatter i børnehøjde
Når Uddannelsesdebatten i dag og i morgen løber af stablen, vil både forskere, politikere og interesseorganisationer være at finde i Nørre Nissum.
Men dem det hele handler om - nemlig børnene - er også inviteret indenfor.
- Vi ved godt, at vi er en masse voksne, kloge mennekser, der taler på vegne af nogle andre. Men det kan være svært at engagere børn i politiske debatter. Derfor har vi blandt andet prøvet at lave workshops, der kan indvolvere børnene, siger Morten Bramming.
Der er også arrangeret debatter, hvor børnene skal fortælle de voksne om, hvorfor de så godt kan lide at være på sociale medier. Youtuberen 'Lakserytteren' kommer også forbi og giver sit besyv med i debatten.
Nyt teknologifag testes
Uddannelsesdabetten har et mål om at danne rammen for, at meningsdannere, beslutningstagere og eksperter kan drøfte deres forståelse af uddannelsespolitiske emner.
Lige nu er 42 skoler også i gang med at teste et nyt teknologifag, som skal gøre eleverne klogere på, hvordan teknikken bag teknologien fungerer. Faget skal være med til at give eleverne en forståelse af, hvad det indebærer at begå sig på nettet.
- En dreng viste mig, at han på Snapchat til enhver tid kan følge med i, hvor hans venner befinder sig. Det førte til en diskussion om, hvordan overvågning kan påvirke et samfund. Her havde vi meget forskellige opfattelser, fortæller Morten Bremming.