Butikkerne lukker på stribe: - Det er klart et problem
Selv i de byer, hvor de troede, de havde knækket koden, er der stadig store udfordringer med tomme butikslokaler.
Kirsten Lykke har været frisør i Ringkøbing i 15 år. De sidste seks år har hun været ejer af en salon, men nu er det slut.
Hun har besluttet sig for at gå solo og slippe for det administrative, der følger med at have ansatte. Og når dørene til salonen lukker, bliver det den niende butik, der står tom i Algade i Ringkøbing midtby.
Og det er en udvikling, som giver bekymring i Ringkøbing Handelsforening.
- Det er klart et problem, fordi vi risikerer at miste kundeflowet i Algade. Og jeg frygter for de helt fantastiske butikker, vi har hernede nu, hvis vi mister det kundeflow, der er hernede, siger Caroline Byg Ejstrup, der er købstadschef i Ringkøbing Handelsforening.
Hun siger, at det er udfordrende at finde lejere til de butikslokaler, der er til rådighed.
- Det er jo svært, fordi rigtig mange i dag ikke vil have butikker på under 400 kvadratmeter. Og det har vi bare ikke, så der skal måske lægges en strategi på længere sigt. På den korte bane skal vi måske arbejde med, hvad det er for nogle butikker, vi mangler, og som vil passe ind blandt de butikker, vi har nu. For vi vil rigtig gerne bevare de charmerende bygninger, vi har.
Flere har haft optur - men også nedtur igen
TV MIDTVEST har tidligere fortalt om tilsvarende udfordringer i blandt andet Holstebro og Thisted.
Begge steder har de haft perioder, hvor det så ud til, at de i større eller mindre grad havde knækket koden i kampen mod butiksdød. Det samme gælder i Lemvig, hvor det sidste år lykkedes at få vendt kurven. På halvandet år gik der fra at være 12 tomme butikslokaler til kun seks.
Men det er gået ned ad bakke siden sidste års optur. Turisme- og handelschef i Lemvig og Thyborøn, Mai Lindgaard, fortæller, at der på nuværende tidspunkt er 10 butikker, der står tomme. Blandt andet ærgrer hun sig over, at det historiske Damernes Magasin lukker inden længe.
- Vores indsats virkede, men det var ikke nok. Det er et vedvarende stykke arbejde. Forbrugsmønstret forandrer sig. Flere vil have oplevelser i højere grad, når de handler, siger hun.
- Jeg er ikke i krise, men det giver bekymring, lyder det fra Mai Lindgaard.
Høje krav til butiksejerne
Hos Retail Institute Scandinavia viser tallene, at danskerne rigtigt gerne vil handle lokalt, forklarer trendforsker Dorte Wimmer.
- Jeg havde troet, det ville falde efter corona, men der er en klar tendens til, at vi gerne vil købe lokalt og støtte lokalt. Både fordi der er noget tillid i at vide, hvem man handler hos, men vi er også blevet bevidste om, at hvis ikke vi støtter vores bymidter, så dør de måske, siger Dorte Wimmer.
Hun forklarer også, at der er langt højere krav til at drive en fysisk detailbutik i dag end for bare ganske få år siden.
Blandt andet skal man være god på sociale medier, fordi købevanerne i høj grad er influeret af de sociale medier, siger hun. Men det er også vigtigt, at de forretningsdrivende støtter hinanden, forklarer trendforskeren.
- Hvis man har en kunde, der kommer ind, så foreslå dem at prøve specialitetsbutikken lidt nede ad gaden for eksempel. Eller byt varer og brug hinanden som udstillingsvinduer. Så det der med, at butikkerne samarbejder, også om noget så banalt som åbningstider. Kunderne er rigtig trætte af, hvis de kan se, at nogle butikker har lukket, når andre har åbent, siger hun.