Gør-det-selv under corona: Danskerne renoverer sig ud af kriser
Kriser er lig med gør-det-selv-projekter. Både under corona-krisen og finanskrisen var der gang i renoverings- og gør-det-selv-projekter.
Renovering og gør-det-selv-projekter har fået et enormt boost under corona-krisen.
Både byggemarkeder og interiør-virksomheder har haft kronede dage, fordi mange af os har siddet hjemme og er kommet i tanke om, hvad vi kunne tænke os at få lavet om. Og så har vi haft tid til at udføre projekterne.
- Coronakrisen har betydet, at der bruges flere penge på boligen generelt – både større projekter med hjælp ude fra, men også mange gør-det-selv-projekter, siger Louise Byg Kongsholm, der er direktør i Pej-gruppen, som rådgiver virksomheder om trends.
Det er både huset og haven, der har fået en makeover.
- Der er blevet købt rigtig meget maling til inde og ude de seneste måneder, og haven er blevet rettet til og fyldt med nye planter, højbede og bålfade. I hjemmet er det både nye køkkener, bordplader, oprydning og sortering, der har været stort. Der er blevet ryddet op og gjort rent, og der er købt nye nipsting, nye stole og sofaer, siger Louise Byg Kongsholm.
Boost under finanskrisen
Det her med at gøre det selv er set før under kriser. Under finanskrisen i 2007-09 så man noget lignende.
- Gør-det-selv fik for alvor et boost under finanskrisen. Dengang stoppede vi med at bruge penge på nye ting og ville hellere recycle og gøre det selv. Det fik virkelig fart på og har det stadig, siger Mads Arlien-Søborg, som er trendforsker og livsstilsekspert.
En stor forskel på finanskrisen og coronakrisen er ifølge Louise Byg Kongsholm, at danskerne har haft penge under pandemien.
- De danske forbrugere har faktisk mange flere penge end før sidste krise - både frie midler, opsparing og friværdi boomer, samtidig med der har været statsstøtte til løn og drift i virksomheder. Det afspejles i et resistent boligmarked og en sommer med stigende huspriser og eksplosivt sommerhussalg, siger hun og fortsætter:
- Så pengene har været der, og forbruget er i foråret og sommeren blot skiftet til alt det, der har med hjemmelivet og familielivet at gøre – og det fortsætter i resten af 2020.
Reaktion på det masseproducerede
Hele gør-det-selvbølgen kan ifølge Malene Breunig, lektor ved Institut for Kulturvidenskab på Syddansk Universitet, også ses som en reaktion på det masseproducerede.
- Nu vil vi gerne sætte vores eget præg på tingene og vise et alternativt overskud. En måde at gøre det på er den økonomiske med at købe dyre designermøbler for eksempel. En anden er at vise, hvor meget tid man investerer i boligen ved at gøre det selv, sy eller gå på loppemarkeder, siger hun.
- Jeg tror, det er en reaktion på det masseproducerede.
I TV MIDTVESTs nye boligserie Drømmehjem har journalist Alexandra Lund Lysgaard besøgt seks meget forskellige midt- og vestjyske hjem.
Der er flere ideer til gør-det-selv-projekter i de tre programmer.