Hundredevis af tog aflyst: Rebekka har været nødt til at udskyde kræftscreening tre gange
Sygdom og opsigelser har tvunget Midtjyske Jernbaner til at aflyse næsten 200 tog i juli.
Rebekka Ploug fra Lem kigger på infoskærmene mere end de fleste togpassagerer.
Siden Midtjyske Jernbaner i december 2020 overtog strækningen mellem Holstebro og Skjern fra Arriva har hun oplevet, at usikre tog igen og igen har ændret på hendes planer.
- Man står med en følelse af magtesløshed, når toget bliver aflyst, forklarer hun.
54-årige Rebekka Ploug forklarer, at hun tre gange har misset sin mammografi på hospitalet, fordi toget fra Lem blev aflyst.
Hun har ikke mulighed for at køre i bil, da hun lever med epilepsi. Derfor har hun ofte fået datteren fra Ringkøbing til at køre hende.
- Jeg kan ikke blive ved med at hive telefonen frem og finde ud af hvem, jeg skal spørge i dag. Det kan jeg ikke belemre folk med, forklarer hun.
I dagligdagen betyder de mange aflysninger, at hun har svært ved at planlægge indkøb og besøg ved børnebørnene i Ringkøbing.
- Det kan godt være, at Arriva har aflyst tog, men siden Midtjyske Jernbaner overtog, har jeg oplevet mange problemer med togene, forklarer hun.
Flere sommeraflysninger end Arriva
Noget tyder på, at Rebekka Ploug har ret i sin oplevelse.
Midtjyske Jernbaner oplyser, at man i juli forventer at ramme 96 aflysninger på strækningen mellem Holstebro og Skjern.
I samme periode sidste år havde Arriva kun syv aflysninger fra Struer til Skjern. Togselskabet påpeger selv, at Arriva qua dets størrelse havde bedre mulighed for at hente togpersonale fra andre strækninger i tilfælde af sygdom end Midtjyske Jernbaner, der kun servicerer de to strækninger i Vestjylland.
Netop sygdom er én af årsagerne til de mange aflysninger på strækningen. Det forklarer bestyrelsesformand Arne Lægaard (V). Han er udpeget til bestyrelsen af Region Midtjylland, der sammen med regionens kommuner ejer hovedparten af Midtjyske Jernbaner.
- Vi har haft de lokofører, vi skulle bruge (da vi overtog, red.). Men nu har vi fået to sygemeldinger og to opsigelser, så vi er ramt på manglende arbejdskraft, forklarer han.
Også på strækningen mellem Vemb, Lemvig og Thyborøn har sygdom og opsigelser givet aflysninger.
Her drejer det sig om 94 tog, der ikke kører i juli. Tallet kan stige eller falde i tilfælde af sygdom eller hvis det lykkes for jernbanevirksomheden at få skaffet vikarer.
- Der er mangel på lokoførere i Danmark, ligesom der er mangel på arbejdskraft andre steder, lyder det fra formanden.
Forbund peger på lønproblem
Hos Dansk Jernbaneforbund står flere medlemmer lige nu uden arbejde. Alligevel vælger kun få at søge job hos Midtjyske Jernbaner.
- Jeg kunne forestille mig, at det har noget at gøre med lønniveauet, lyder det fra forbundets næstformand Preben S. Pedersen.
Han fortæller, at lønnen hos Midtjyske Jernbaner er lavere end hos DSB og Arriva. Dermed har flere af lokoførerne også oplevet en lønnedgang siden strækningen blev overtaget af Midtjyske Jernbaner i december.
- Det kunne være en af årsagerne (til aflysningerne, red.), konstaterer han.
Den udlægning er dog ikke korrekt, lyder det fra fra Arne Lægaard.
Han understreger, at man ikke manglede personale, da man overtog driften på de to strækninger.
- Derfor må vi i gang med at uddanne nogle flere, siger han.
Tror på bedre tider
På stationen i Lem er Rebekka Ploug frustreret over, at hun gang på gang har oplevet aflysninger.
Flere gange har hun valgt at tage skolebussen til Ringkøbing, men den mulighed har hun ikke i skolernes ferie. Derfor er hun nødsaget til at hoppe på togbussen, der kan komme langvejs fra og derfor være forsinket.
- Jeg har oplevet at stå på perronen, hvor de lige pludselig melder, at toget er aflyst. Det er frustrerende, siger hun.
For Rebekka Ploug og andre togrejsende på de to aflysningsplagede strækninger er der bedre tider i vente.
Arne Lægaard oplyser, at man fra 15. august har ansat en ny lokofører. 1. september starter endnu en lokofører.
- Vi tror på, at vi får det løst dér, pointerer han.
På sigt forventer Midtjyske Jernbaner, at de kommende batteritog vil gøre det nemmere at rykke rundt på lokoførerne i tilfælde af sygdom.
I dag kører der forskellige typer togsæt på henholdsvis Holstebro-Skjern og Lemvigbanen. Derfor er det som udgangspunkt ikke muligt at flytte en lokofører fra Lemvigbanen til Holstebro-Skjern.
Fra 2024 bliver det efter planen syv identiske togsæt, der skal bruge skinnerne på de to strækninger.
- Der bliver det muligt at flytte lokoførere mellem de to strækninger, siger Arne Lægaard.
Eventuelle aflysninger og forsinkelser kan ses via Rejseplanen.
I flere tilfælde er det muligt at se aflysninger dagen før.