Julehandel med Dankort for knap 30 milliarder kroner

Vi har handlet julegaver og andre juleindkøb for knap 30 milliarder kroner på dankort. 18 procent mere julehandel på nettet end sidste år.

Danskerne juleshoppede med dankortet for 1.264 millioner kroner om dagen i december. Nethandlen steg igen i år.
Danskerne juleshoppede med dankortet for 1.264 millioner kroner om dagen i december. Nethandlen steg igen i år.
Foto: Foto: Bax Lindhardt/Scanpix

 - Julen varer længe, koster mange penge. 

At forbruget stiger i december måned, var en sandhed allerede i 1847, da Peter Faber skrev teksten til 'Højt fra træets grønne top'. Og sikkert også tidligere end det, men i hvert fald lever julesangens sidste linjer også op til virkeligheden anno 2018.   

De første 23 dage i december blev der i alt handlet for 29,079 milliarder kroner med Dankort i Danmark.  

Fredag den 21. december var julens største handelsdag med et forbrug på 1.865 millioner kroner med Dankort, hvilket dog ikke overgik Black Friday, der fortsat er årets største handelsdag, det skriver dankortets ejer, firmaet Nets i en pressemeddelelse. 

237 millioner mere om dagen i december

    
Ser man på det samlede forbrug med Dankort fra januar til og med november, har danskerne ifølge Nets gennemsnitligt svunget dankortet for 1.027 millioner kroner om dagen i både fysiske og online butikker.

I julehandlen de første 23. dage af december lå det gennemsnitlige dagsforbrug 237 mio. kr. højere. I alt et gennemsnit på svimlende 1.2 milliarder kroner i døgnet.
    
- Igen i år har danskerne flittigt haft Dankort fremme op til jul, og der blev på en gennemsnitlig decemberdag lagt varer i julekurven for 1.264 millioner kroner. Det er 22 procent mere end på en gennemsnitlig handelsdag resten af året siger Søren Winge, der er pressechef hos Nets.

2:33
Det stigende antal pakker øger brugen af pap. På seks år er papmængden for hver husstand steget fra 16 til 36 kilo.

Julehandlen på nettet sluttede lidt før jul, da gaverne er nogle dage undervejs, inden de kan lægges under juletræet. Tal fra DIBS, der er en del af Nets, for handlen de første 18 dage viste en vækst i nethandlen på hele 18 procent i forhold til samme periode sidste år.
    
- Stadig flere danskere foretrækker at bestille gaverne hjemme ved computeren. Den markante vækst i handlen på nettet bekræfter, at en stigende andel af julehandlen foregår på nettet, frem for i fysiske forretninger, siger Søren Winge.

    
Flere af årets største handelsdage ligger fortsat forude - nemlig dagene mellem jul og nytår, hvor der traditionelt er travlt i butikkerne, fordi danskerne bytter julegaver, går på tidligt januarudsalg og køber ind til nytårsfesten.