Ny kampagne skudt i gang: Skal forhindre danskerne i at smide affald i byen

Mere end 90 procent af danskerne mener, at det er forkert at smide affald i byens naturområder. Men vi gør det alligevel. Nu skal ny kampagne få danskerne på andre tanker.

Der bruges op imod 500 millioner kroner årligt på oprydning efter henkastet affald i Danmark, viser en rapport fra De Økonomiske Råd.
Der bruges op imod 500 millioner kroner årligt på oprydning efter henkastet affald i Danmark, viser en rapport fra De Økonomiske Råd.
Foto: Miljø- og Fødevareministeriet

Et cigaretskod, en ølkapsel, en pizzabakke eller noget slikpapir.

Du har helt sikkert set affald flyde rundt i den bynære natur i din kommune. Og måske har du endda selv smidt noget fra dig.

Men nu skal det være slut.

Fra tirsdag skydes en ny fælles adfærdskampagne mellem Miljøstyrelsen, Vejdirektoratet og Søværnskommandoen med sloganet “Tak for ingenting...i naturen” i gang i samarbejde med 10 danske kommuner.

Kampagnen skal reducere og forebygge affald i naturen – specifikt forebygge at borgere smider affald i den bynære natur.

- Vi håber på, at det vil minde folk om at smide skrald i skraldespanden, siger Amanda Helena Agergaard Bonnerup, der er projektleder på kampagnen ved Miljøstyrelsen.

Takeaway-restauranter i de 10 kommuner har også mulighed for at hjælpe til med at holde kommunerne rene i bymidten.
Takeaway-restauranter i de 10 kommuner har også mulighed for at hjælpe til med at holde kommunerne rene i bymidten.
Foto: Miljø- og Fødevareministeriet

To vestjyske kommuner er med

Til trods for 90 procent af danskerne mener, det er forkert at smide affald, så bruges der op imod 500 millioner kroner årligt på oprydning efter henkast af affald i Danmark, viser en rapport fra De Økonomiske Råd. 

Via reklame på skraldespande, plakater ved indgange til offentlige rum og klistermærker til takeaway-restauranter skal de 10 kommuner være med til at ændre danskerne vaner. 

- En af de store barrierer er, at skraldespanden ikke altid står i nærheden, og derfor kan skraldet godt ende ved siden af skraldespanden, hvis ingen kigger. Øjnene på skraldespandene skaber derfor en illusion om, at vi ikke er alene, siger Amanda Helena Agergaard Bonnerup med reference til layoutet til skraldespandene. 

Ud af de 10 kommuner er Skive og Holstebro med i kampagnen. De har hver især udvalgt et offentligt område, hvor de håber at kunne se forbedring. 

- Nu var tilbuddet der til at se, om det kunne ændre folks adfærd. Der er ingen tvivl om, at det ikke er pænt at se på rester af fastfood, sodavands dåser, ølkapsler og cigaretpakker. Og så er det en stor udgiftspost for kommunen, fortæller Martin Meisler, der er teamleder hos teknik og miljø i Holstebro Kommune. 

Inden kampagnen afsluttes til efteråret skal en optælling af affald afsløre, om der er sket en ændring af danskernes vaner.