SF vil have flere elbiler på vejene – kommer med konkret løsningsforslag
Det skal være nemmere at være elbilejer. Så kort kan den udmelding, som SF er kommet med til forhandlingerne af finansloven, være.
Lige nu er der for store forskellige på, hvor i landet man kan lade en elbil, men det skal der laves om på. Derfor er SF gået til finanslovsforhandlinger med resten af rød blok, hvor de presser på for at fremme den grønne omstilling i transporten.
Signe Munk, der bor på Fur, er elbilejer, og hun kan sagtens nikke genkendende til, at der generelt mangler steder, hvor hun kan lade sin elbil op. Det gælder både, når hun kører rundt i hverdagen, og når hun skal fra Fur til Christiansborg.
- Der er ikke ladestandere nok i Danmark. Derfor foreslår vi, at steder i Danmark, hvor det ikke er økonomisk rentabelt at opsætte en ladestander, der vil vi give et tilskud. Derfor foreslår vi, at man afsætter 40 millioner om året som tilskud til at sætte ladestandere op langs statsvejene og motorvejene. Det skal være lynladestandere, så man kan lade hurtigere op. Så bliver det nemmere at vælge at køre i elbil, siger hun om sit partis politik på området.
Lige så nemt som diesel eller benzin
Signe Munk kører ligesom mange andre fra regionen tusindvis af kilometer på de midt- og vestjyske landeveje. Her oplever hun, at der er langt færre steder, hvor hun kan lade sin elbil op, end der er i København og langs landets motorveje.
SF’s forslag er, at det skal være lige så let at være elbilejer som diesel- eller benzinbilejer.
- Når man kigger langs hovedveje her i Midt og Vestjylland, så er der jo ikke nogen ladere. Det betyder, at jeg – som en, der kører i elbil – er nødt til at tænke ekstra over, hvor jeg kan lade. Det man så også kan opleve er, at de steder, hvor man kan lade, der begynder der at være kø. Det, som er vigtigt at sikre, er, at der ikke bliver lange køer ved de ladestandere, der er, siger Signe Munk.
Lade-infrastruktur skal gå forrest
SF har en klimamålsætning, der er at reducere drivhusgasserne med 70 % i 2030. Til at nå den målsætning skal der flere elbiler på landevejene.
Den diskussion tager SF og Signe Munk med til finanslovsforhandlingerne med håbet om at skabe en bedre lade-infrastruktur, der strækker sig over hele landet.
Det koster dog penge at lave den grønne omstilling. Derfor har SF også gjort sig tanker om, hvor de 40 millioner i tilskud om året skal komme fra.
- Pengene kommer fra det råderum, der er i finansloven. Vi har også foreslået flere indtægtskilder, så vi kan få flere penge i finansloven. Det er det samlede regnskab, vi skal have gjort op. Vi har foreslået flere grønne afgifter – for eksempel en flyafgift eller at sætte aktie- og formuebeskatningen op for folk, der tjener rigtig meget, siger Signe Munk.
I hele snakken om elbiler og lade-infrastruktur er det for Signe Munk vigtigt at tænke på, hvordan man gør det eftertragtet for bilejere at skifte diesel- eller benzinbilen ud med en elbil. Og her starter det med ladestanderne.
- Man skal huske, at det skal gå forrest med at lave en ladeinfrastruktur. For det nytter ikke noget, at hvis alle danskere har købt en elbil, at der så ikke er en lade-infrastruktur, der gør, at de kan tanke den hurtigt, nemt og bekvemt. Derfor skal vi helst være på forkant, slår hun fast.
Følger regeringen traditionen, vil det endelige finanslovsforslag blive vedtaget i november.