- Vi lukker Danmark ned: Vrede vognmænd vil blokere danske veje

En gruppe vognmænd står bag stor aktion, som skal lamme trafikken i hele landet - og tvinge regeringen til at droppe et omdiskuteret lovforslag.

4. april var over 300 lastbiler samlet foran Christiansborg for at demonstrere mod forslaget om den nye vejafgift.
4. april var over 300 lastbiler samlet foran Christiansborg for at demonstrere mod forslaget om den nye vejafgift.
Foto: Claus Klok, TV MIDTVEST

Nu er det nok. Vognmænd, landmænd og fiskere vil ikke finde sig i mere. 

Sådan lyder budskabet fra en gruppe vognmænd, som står bag en større aktion, der efter planen skal finde sted den 15. maj. 

Det er utilfredsheden over et forslag om en ny vejafgift, der har fået vognmændene på barrikaderne.

Benny Nielsen fra Fredsø Vognmandsforretning på Mors er én af de vrede vognmænd, som gennem den nystartede organisation 'Vejskatskomiteen' kæmper mod et nyt lovforslag, som i følge dem vil ramme både transportbranchen, fiskere og landmænd. 

Ifølge vognmanden fra Mors er han ikke selv ophavsmand til aktionen, men støtter den og har delt planen for aktionen med omkring 4,5 tusind interesserede på facebookgruppen Opråb.

- Jeg synes, det er fuldstændig forkert det, de har gang i, siger Benny Nielsen, som var én af hovedkræfterne bag vognmændenes seneste demonstration foran Christiansborg i sidste måned. 

Vil lamme trafikken

Vognmændene vil blokere trafikale knudepunkter og tilkørsler til motorveje og hovedveje i hele landet mandag den 15. maj fra klokken seks om morgenen. 

I beskrivelsen af demonstrationen opfordrer gruppen alle vognmænd til at deltage, og udfylde en formular med oplysninger om, hvilken tilkørsel man vil spærre. Formularen vil, ifølge beskrivelsen, blive anmeldt som lovlig demonstration 24 timer før aktionen går i gang. 

Formålet er at få lammet trafikken, lukke Danmark ned, og på den måde få politikerne til at "vågne op". 

- Brancheorganisationerne har forsøgt at forhandle, men regeringen vil ikke lytte. Vi vil rigtig gerne være grønne og betale for det, men det skal være en afgift, som er realistisk og til at administrere og betale, siger Benny Nielsen. 

Og det mener de vrede vognmænd fra 'Vejskatskomiteen', og dennes støttere, ikke et nyt lovforslag er. 

Langt ude lovforslag

Forslaget fra skatteministeriet er, at der indføres en ny vejafgift, som fastsættes efter, hvor meget CO2 en lastbil udleder, og hvor langt den kører.

Men det vil betyde, at det er vognmænd i yderområderne af landet, der skal betale mest, mener Benny Nielsen. 

- Hovedparten af alle elementfabrikker ligger for eksempel i Jylland. Kører man med elementer, skal man køre med en tom vogn tilbage af store afstande - hvem skal betale den tur, spørger Benny Nielsen, og tilføjer, at eksempelvis en slamsluger i København, som også udleder CO2, ikke rammes ligeså hårdt af en kilometerbaseret afgift. 

- Det er altså dem, som bor længst ude, der kommer til at betale mest, argumenterer han. 

Ifølge Lastbil Magasinet har gruppen tidligere sendt 10 argumenter mod lovforlaget, og mediet skriver desuden, at aktionen kom på benene, da det kom frem, at en planlagt høring med branchen onsdag den 3. maj er aflyst. 

Bliver holdende til forslag trækkes tilbage 

Derfor planlægger vognmændene en ekstraordinær aktion den 15. maj, som midlertidigt skal lukke for trafikken i Danmark. 

En aktion, som er udansk, men nødvendig, mener Benny Nielsen. 

- Det er jo i grunden det forkerte at gøre, men det er den eneste mulighed, der er, når de ikke vil lytte til branchen gennem brancheorganisationerne, siger han. 

Hvor han selv kommer til at holde i aktionen er endnu ikke besluttet, men han fortæller, at han kommer til at "gøre som de andre", og blive så længe, det er nødvendigt - om det så er helt til Kristi Himmelfart.

Selvom demonstrationen er planlagt til at vare fra klokken seks om morgenen og nogle timer frem, opfordrer gruppen 'Vejskatskomiteen' demonstranter til at blive holdende, indtil fire krav er opnået. 

Og hvis det kommer dertil, er Benny Nielsen klar. 

- Det er nogle dejlige biler, vi har. Masser af plads og mad, så det skal vi nok kunne klare.

Gruppen forsikrer desuden, at udrykningskøretøjer og køretøjer med dyr og dyrefoder får lov at passere blokaderne.