Viborg satser stort på tyske turister: - Skrøne, at de ikke bruger penge
En ny kampagne skal lokke flere historieinteresserede tyske turister til Viborg. Domkirkebyen har store historiske muskler at spille på, lyder det.
Der skal flere tyske turister til Viborg.
Sådan lyder det i et nyt turistfremstød fra VisitAarhus. De vil gøre Viborg til den mest populære rejsedestination for tyskerne - eller mere specifikt: de historieinteresserede tyskere:
- Vi ved, at tyskerne har en stigende interesse for Danmark som rejsemål, siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.
- Så når nu Viborg har den styrkeposition med netop historien, er det naturligt, at vi retter vores blik og skyts mod tyskerne, uddyber hun.
Hun fortæller, at Viborg det seneste år har fået 20 procent flere tyske turister til byen. Det giver hende forhåbninger om endnu flere.
Man hører tit at tyske turister ikke bruger så mange penge – så er det ikke en forkert gruppe at gå efter?
- Jeg tror, det er en skrøne, at tyskerne ikke bruger så mange penge. Tyskerne har et gennemsnitligt døgnforbrug på 900 kroner, og det svarer cirka til danskernes, siger Pia Lange Christensen.
Kommunen med på ideen
Viborg Domkirke er en af de helt store turistattraktioner i Viborg. Årligt lægger 100.000 personer vejen forbi kirken.
Tirsdag var blandt andre Birgitte Jepsen fra København på besøg i kirken og i det nærliggende område.
- Det er et enormt flot kvarter. Man kan godt mærke, man træder ind i en by med en masse historie, så der er virkelig et potentiale i at tiltrække endnu flere turister til byen.
Viborg kommune er i fuld gang med at udnytte potentialet i området. Op mod 150 millioner bruger kommunen lige nu på at optimere domkirkekvarteret.
- Derfor ligger den nye kampagne fint i tråd med vores egne planer, siger Torsten Nielsen, formand for Teknisk Udvalg i Viborg Kommune.
- Der kommer 100.00 besøgende i domkirken om året, men snart kan vi fortælle om hele Viborgs historie og ikke bare om domkirken, uddyber han.
Det er alt sammen sød musik i ørene på direktøren i VisitAarhus.
- Vi har brug for en overskrift for at tiltrække gæsterne. Der er stigende konkurrence om gæsterne, og der kan Viborg noget særligt med historien, afslutter Pia Lange Christensen.
Turistfremstødet i Tyskland kører hen over efteråret og det har fået støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.