Sallingsundbroen fylder 40 år: Få et tilbageblik her

Den 30. maj 1978 blev Sallingsundbroen indviet. Vi ser i anledningen af den runde fødselsdags tilbage på de 40 år.

Sallingsundbroen kan i dag fejre 40 års fødselsdag.
Sallingsundbroen kan i dag fejre 40 års fødselsdag.
Foto: Palle Mouritsen, TV MIDTVEST

Dronningen var den 30. maj 1978 den første til at køre over den 1,7 kilometer lange Sallingsundbro, der forbinder Mors og Salling.

Sidenhen blev broen landskendt, da den i 2009 kom på halvtredskronesedlen, og den dag i dag giver den dagligt 10.000 biler mulighed for at krydse fjorden.

I dag er der derfor meget at fejre på Sallingsundbroens 40 års fødselsdag. I den forbindelse har TV MIDTVEST taget to af dem, der var med til at bygge broen, med ud til den. Nemlig brødrene Kaj og Frank Kristensen.

Kaj og Frank Kristensen er tilbage ved den bro, som de selv var med til at bygge for mere end 40 år siden.
Kaj og Frank Kristensen er tilbage ved den bro, som de selv var med til at bygge for mere end 40 år siden.
Foto: Jan Ebbesen, TV MIDTVEST

- Jeg er stolt over det. Det var en stor oplevelse, fortæller Frank Kristensen.

At det har været noget særligt at være med til at bygge broen er hans bror Kaj Kristensen helt enig i. Han tror på, at broen kommer til at være der længe.

- Den holder i hvert fald min tid ud. Men den når også de første 100 år. Det tror jeg, fortæller han.

En fordør til udviklingen

Byggeriet af broen stod på i mere end fire år, og det var en opgave langt ud over det sædvanlige for den tid.

En fast forbindelse mellem Mors og Salling havde været diskuteret siden før anden verdenskrig, og behovet var stort. Til sidst sejlede fem færger i pendulfart. To af dem var de kendte færger Pinen og Plagen.

- Sallingsundoverfarten var simpelthen den mest befærdede overfart overhovedet næst efter Storebælt. Så der var stort pres på, fortæller museumsdirektør på Museum Mars, Anders Have Espersen.

Der var mange lokale med til at bygge broen, men den store kran blev styret af franskmænd.
Der var mange lokale med til at bygge broen, men den store kran blev styret af franskmænd.
Foto: Kai Munch Knudsen

Museet markerer derfor også de 40 år med en jubilæumsudstilling, for broen har haft uvurderlig betydning for øen.

- Man havde fået Vildsundbroen i 1939, men den kaldte man bagdøren til Thy. Det der var brug for var en fordør mod udviklingen, mod det østlige Danmark og mod de store byer, siger Anders Have Espersen.

Stor åbning

50.000 mennesker mødte da også op til broens åbning i 1978, da Dronning Margrethe og Prins Henrik som de første kunne køre over.

Dronning Margrethe og Prins Henrik var de første til at krydse broen.
Dronning Margrethe og Prins Henrik var de første til at krydse broen.
Foto: Kai Munch Knudsen

Dem der var med glemmer ikke den dag.

- Jeg tror slet ikke, at der kan sættes ord på den betydning, den har haft for Mors. Jeg tror, at rigtig mange af vores virksomheder slet ikke ville have eksisteret på Mors, hvis ikke broen var kommet på det tidspunkt, siger Morsøs borgmester, Hans Ejner Bertelsen.

Få et unikt indblik i byggeriet af Sallingsundbroen herunder:

11:31
Et enormt byggeprojekt skabte Jyllands største bro - og gjorde Mors landfast med Salling og resten af Europa. Vi har fundet en hidtil ukendt film om Midt- og Vestjyllands største byggeprojekt og giver jer her insiderviden om broen