Rasende vognmænd kørte fra Mors til Christiansborg: - Vi er her for Hr. og fru Danmark

Forslag om ny afgift for lastbiler vækker vrede, men lastbiler er slet ikke beskattet nok, mener professor.

Benny Nielsen kørte i morges fra Mors til Sjælland for at demonstrere mod en kommende vejafgift. (Arkivfoto)
Benny Nielsen kørte i morges fra Mors til Sjælland for at demonstrere mod en kommende vejafgift. (Arkivfoto)
Foto: Sebastian Andreasen Rasch, TV MIDTVEST

- Der er lastbiler så langt øjet rækker, siger Benny Nielsen, mens han spejder ned over rækken af store vogne i Avedøre. 

Her samledes de over 100 lastbiler før turen gik til Christiansborg. 

Dagens mission er at råbe politikerne op. 

- De vil jo ikke høre på os, heller ikke de såkaldte "grønne partier", siger vognmanden Benny Nielsen fra Mors, som mildest talt er harm over regeringens forslag om en vejafgift på lastbiltransport. 

Derfor har han arrangeret dagens demonstration foran Christiansborg, hvor der efter hans udsagn er nærmere 300 end de tilmeldte 100 lastbiler mødt frem. 

- Det er helt vildt. Det viser jo bare, at der er noget om snakken, siger Benny Nielsen. 

Omkring klokken 8 tirsdag morgen ankom lastbilerne til Christiansborg, og efter en formiddagskaffe begynder det officielle program klokken 10.30.
Omkring klokken 8 tirsdag morgen ankom lastbilerne til Christiansborg, og efter en formiddagskaffe begynder det officielle program klokken 10.30.
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Ny vejafgift

Regeringens forslag er, at der skal indføres en ny vejafgift for lastbiltransport, som fra 2025 skal beskattes pr. kilometer. 

Men det er helt hul i hovedet, mener vognmanden fra Mors, for det kommer til at gå ud over de mindre transportvirksomheder og særligt i yderområderne.

- Jeg skal finde 16 millioner mere om året til udgifterne, og ansætte flere til at administrere afgifterne. Det er svært at administrere for de mindre virksomheder, så det er kun de helt store virksomheder, som fortsat kan tjene penge, hvis det her bliver indført, siger han. 

Ikke en klimaafgift

Benny Nielsen kan ikke forstå, hvorfor regeringen ikke i stedet sætter brændstofsafgiften op. 

- Det er en afgift, vi allerede er vant til at administrere, så det vil koste os langt mindre, hvis afgiften bare blev sat op, forklarer han. 

Professor i økonomi ved Københavns Universitet og sagkyndig i det Miljøøkonomiske Råd Mogens Fosgerau er enig i, at afgift på brændstof er vejen er en bedre afgift for klimaet. 

- Skal man målrettet ramme co2-udledingen, skal man sætte afgiften på brændstof op, siger Mogens Fosgerau. 

Lastbildemo
Foto: Claus Klok, TV MIDTVEST

Afgiften på brændstof er ikke nok, hvis lastbilerne skal kompensere for den gene, som tranporten har for samfundet, mener han. 

- Man kan gøre op, hvor mange uheld lastbil er involveret i, man har pris på hvad et menneskeliv er værd, hvad et svært tilskadekommet menneske og koster, og hvad forureningen fra lastbiltransport koster, og så skal lastbilerne betale ud fra det, argumenterer han, og understreger at han hellere så endnu flere afgifter på lastbiltransport. 

Skift til lastbil på el

Tidligere har skatteminister Jeppe Bruus udtalt til TV MIDTVEST, at vejafgiften er nødvendig for at den grønne omstilling. 

- Vi skal nå vores meget ambitiøse klimamål. Vi skal nå at omstille hele det danske samfund herunder også de store lastvogne, der kører på vejene. Og derfor indfører vi en afgift, der betyder, at jo mere man forurener, jo mere betaler man, og det skal være med til at gøre, at man får en bedre forretning ved at købe en lastbil, der kører på el, sagde ministeren 18. marts til TV MIDTVEST. 

Vognmanden fra Mors, Benny Nielsen, har dog ikke tænkt sig at skifte sin Scania-lastbil ud med en elkørende lastbil lige foreløbigt. 

- Vi vil rigtig gerne bidrage til den grønne omstilling, men vi gør i forvejen meget for at købe de mest miljøvenlige lastbiler og køre mere økonomisk. Jeg køre i en af de allernyeste lastbiler, der findes, og alligevel er den klassificeret, som den dyreste. Men vi kan ikke bare kører i el-lastbiler, for de kan ikke køre så langt ad gangen, så det kan ikke lade sig gøre, argumenterer han.