Afskaf det: Gymnasieelever vil have mindre dansk på skoleskemaet

En gymnasieelev fra Gymnasiet HTX Skjern har oprettet et borgerforslag for at sætte fokus på et danskfag i gymnasiet der er overflødigt.

Danskfaget i gymnasiet er ikke tidssvarende i dag, mener HTX-eleven Daniel Jakobsen
Danskfaget i gymnasiet er ikke tidssvarende i dag, mener HTX-eleven Daniel Jakobsen
Foto: Privatfoto

Det, der startede som lidt af en spøg mellem 3.G eleven Daniel Jakobsen og hans venner, endte med at blive til virkelighed.

Nu ligger der et borgerforslag på nettet med påskriften Afskaf dansk A på gymnasiet, forfattet af Daniel Jakobsen selv og med tre venner som medstiftere.

Selvom det startede lidt for sjov, så står den 20-årige HTX-elev ved sin holdning om, at dansk som A-niveau på gymnasiet er overflødigt.

- De ting, vi lærer om, ser ikke ud til at have en generel brugbarhed for en HTX-elev som mig, siger Daniel Jakobsen.

I gymnasiet er fagene delt op efter C, B og A-niveau, hvor A er det højeste. Et A-fag har man alle tre år i gymnasiet, og i dag er der krav om fire A-fag for at bestå den gymnasiale eksamen. 

Strømlining af danskfaget 

Der er særligt et emne indenfor danskfaget, som, Daniel Jakobsen synes, er et problem: Dansk litteratur og litteraturanalyse.

Gymnasieeleven giver ikke meget for Georg Brandes epokegørende taler, Ludvig Heibergs skuespil eller H.C. Andersens allemandsejede eventyr.

- Det giver mig ikke noget at analysere gamle tekster. Man kunne skære meget ned på litteraturanalyse og stadig bevare værdien af det, siger Daniel Jakobsen.

Han mener, at man burde kigge danskfaget efter i sømmene og strømline det mere, så man som gymnasieelev havde følelsen af, at undervisningsmaterialet var mere relevant. 

Ifølge rektor for Lemvig Gymnasium og regionsmedlem af interesseorganisationen Danske Gymnasier Bo Larsen er dansk et af de vigtigste fag, som gymnasierne har at udbyde: 

- Vi skal holde den almene dannelse højt på gymnasierne. Almen dannelse opstår, når eleverne udvikler sig i mødet med videnskab og kunst. I litteraturen møder vi andre kulturer, historiske perioder og andre måder at tænke på, siger han. 

Samtidig pointerer Bo Larsen også, at dansk er mere end bare analyse af tekster. Det er også her eleverne lærer at aktivere deres kritiske sans.  En vigtig egenskab ifølge ham. 

Dansk på B-niveau 

Der er da også meget fra danskfaget, som HTX-eleven ser som relevant. Selv synes han, at danskundervisningen er mere brugbar, når undervisningen relaterer til det virkelige liv. 

- Det giver mening for mig for eksempel at analysere en avis. Vi skal kunne genkende fake news og utroværdige kilder, siger Daniel Jakobsen.

Derfor foreslår han også i borgerforslaget, at dansk i gymnasiet bliver gjort til et B-niveausfag, hvor dem, der vil, kan hæve faget til et A-niveau. 

Ifølge Bo Larsen ville man måske godt kunne reformere danskfaget om til et B-niveausfag, men samtidig er danskfaget også et fag, som samler eleverne: 

- Et centralt fag som dansk er noget af det, som vi har til fælles i gymnasiet. Her får man kendskab til vores litteratur, som er en del af vores kultur og historie. Den skal studenterne kende. Man skal ikke kunne blive student uden at have stiftet bekendtskab med Karen Blixen, Ludvig Holberg og H.C. Andersen, siger han.  

Indtil videre har borgerforslaget fået 126 støtter. Det er muligt at skrive under på forslaget indtil 19. marts 2024.