Ællingen er reddet: Men Ibi Pippi ser ikke sit aftryk som spildt

Asger Jorns berømte maleri vender i dag tilbage til Museum Jorn i restaureret tilstand, efter det blev udsat for hærværk. Kvinden bag ødelæggelserne mener dog ikke, at det har været spildt.

På billedet kan man se det, kunstner Ibi-Pippi Orup Hedegaard har skrevet med tusch på maleriet.
På billedet kan man se det, kunstner Ibi-Pippi Orup Hedegaard har skrevet med tusch på maleriet.
Foto: Museum Jorn

I dag vender 'Den Foruroligende Ælling' tilbage til Museum Jorn i Silkeborg.

Siden performancekunstneren, Ibi Pippi, begik hærværk mod maleriet tilbage i april, har ællingen været under behandling i forsøget på at redde det oprindelige værk af Asger Jorn.

Det er lykkedes at fjerne det meste, men hærværket forbliver en del af Jorn-værkets historie – og det glæder kunstner Ibi Pippi, som stod bag.

- Mit værk vil være en del af maleriets historie nu. Performancekunst handler om øjeblikket – det er at skabe debat i nuet, og det er ikke gået tabt, bare fordi værket nu er blevet restaureret, og at jeg fysisk ikke længere er at se på værket, siger kunstner Ibi Pippi Orup Hedegaard.

Står ved sit hærværk

Med sprittusch og lim gjorde Ibi Pippi 'Den Foruroligende Ælling' til sit og kaldte det ”en dobbelt modifikation”. I et Facebook-opslag lige efter aktionen henviste hun til, at Jorn selv i 1959 skabte værket ved at male en gul and oven på en anden kunstners værk.

Det forargede både museet og kunstkendere landet over, men Ibi Pippi stod dengang ved hærværket – og det gør kunstneren stadig.

- Jeg fortryder overhovedet ikke, at jeg gjorde det. Jeg synes, at min performance fungerede efter hensigten, fordi det trak opmærksomhed og skabte debat, som jeg ønskede, forklarer Ibi Pippi.


At værket nu er tilbage i næsten oprindelig stand, er ikke noget, der kommer bag på kunstneren.

- Det var min klare forventning, at man gjorde det, men jeg er da ked af, at de ikke ville beholde mit værk.

I Facebook-opslaget lige efter aktionen skrev Ibi Pippi også, at man skulle skynde sig, hvis man ville se ”det nye værk”.

- Jeg kan dårligt forestille mig, at det får lov at hænge der ret længe, står der i opslaget.

Skabte debat som ønsket

Performancekunsten, som Ibi Pippi kalder sin aktion, havde til formål at skabe debat om ejerskab, netop fordi Asger Jorn selv lavede en moderation af et gammelt maleri og dermed dengang i 1959 gjorde en andens værk til sit.

Og den debat lykkedes i nogen grad ifølge Ibi Pippi.

- Der var en kraftig debat, selvom der var mange følelser om Asger Jorns værk, der overskyggede det. Og at debatten opstod, er jeg tilfreds med og stolt af den dag i dag, forklarer hun.

Til venstre ses Asger Jorns 'Den Foruroligende Ælling' inden hærværk. Til højre efter hærværk.
Til venstre ses Asger Jorns 'Den Foruroligende Ælling' inden hærværk. Til højre efter hærværk.
Foto: Museum Jorn/Ritzau Scanpix

Hvad straffen for hærværket bliver, er endnu uafklaret, men heller ikke det får kunstneren til at fortryde sin handling.

Ibi Pippi er sigtet for hærværk, og hun forventer, at anklagemyndigheden kommer med en afgørelse snart, men hun ved ikke noget om, hvornår den kommer.

I Asger Jorns ånd?

I dag hvor kunstværket er tilbage på museet, tror Ibi Pippi, at hendes påvirkning af værket måske ligefrem har givet ællingen nyt liv.

- Jeg synes, at det er fint, at de nu har valgt at restaurere værket, for jeg føler, at min performancekunst har haft sin tid og i et eller andet omgang stadig består – og måske det har givet nyt fokus på ’Den Foruroligende Ælling’, så det, tænker jeg også, har gavnet Jorns værk, forklarer kunstneren.

Ibi Pippi tror samtidig, at Asger Jorn selv havde været positivt stemt over for dobbeltmoderationen og debatten, det skabte, hvis han havde været her i dag.

- Han ville have sagt, at kunst havde en udløbsdato på 50 år. Så jeg tror, at han ville have kunnet lide, at jeg har sat mit præg på det. Jeg tror ikke, at han havde set det som hærværk, men som kunst.